Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 3772 ggr
NaimaG
2010-05-25 23:45

Egen foderblandning

Något min farmor hållit på med länge och som jag tar efter lite smått är att blanda egen matkompott till fåglar. Denna kompott innehåller:

Solrosfrön
Linfrön
Osaltade jordnöätter
Krossade fröbollar

och sedan med lite tillsatt valfri frukt, oftast brukar äpple vara populärast.

Solrosfrön är extra viktiga på vinterhalvåret då det innehåller mycket fett och hjälper till att hålla värmen.

Annons:
Monky
2010-05-25 23:55
#1

Den här länken kan nog vara till hjälp också;

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=692&typ=1

Det finns också en bok som heter just "Mata fåglar" skriven av Niklas Aronsson med tips och råd samt förteckning över de arter man kan få se vid fågelbordet.

NaimaG
2010-05-25 23:58
#2

#1 Det var en bra länk. Dock tror jag att samtliga arter kan äta lite av allt från listan men en del frön kanske tilltalar vissa arter mer än andra.

Monky
2010-05-26 00:03
#3

#2 Ja och en del arter är ju väldigt kräsna, insektsätande fåglar framförallt. Men i England finns det tydligen foder som funkar bra till exempelvis rödhakar. Men jag tror inte det går att få tag i här i Sverige än.

Jag tror också det är viktigt att notera att man inte behöver mata bara på vintern, utan många arter uppskattar att det finns mat året om. Inte bara vintern är krävande utan även före, under och efter häckning.

Glad

NaimaG
2010-05-26 00:08
#4

#3 Jo absolut. Men just vintern är det ganska bar att ha extra mycket mat åt fåglarna om du förstår hur jag menar. Flört

Monky
2010-05-26 00:10
#5

Absolut! Då går det ju åt som smör i solsken! Tungan ute

[peter54]
2010-05-27 17:55
#6

Bröd till fåglar borde inte vara särskilt lämpligt med tanke på att det innehåller salt. Det är inte många fåglar som tål salt och särskilt inte småfåglar.

Vintertid är salt extra dåligt eftersom det drar vätska och skapar törst.

Annons:
NaimaG
2010-05-27 17:56
#7

#6 Ja vad vet jag, min farmor matar ju mest ankor, svanar och gåsar. Tungan ute

Monky
2010-05-28 00:28
#8

Jag har också läst att bröd inte är bra (nånstans på SOFs hemsida), inget nämndes om salt vad jag minns, däremot att det är näringsfattigt och endast har en mättande funktion.

NaimaG
2010-05-28 00:29
#9

Ja bröd är väll det traditionella bland gamlingar att mata fåglar med. Men det är bra att ni påpekar detta för då plockar jag bort det från menyn.Flört

Monky
2010-05-28 00:39
#10

Jag bara snubblade på den här då så klart..

http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/brod-daligt-for-faglar_1248735.svd

[Doglovers]
2011-12-30 11:03
#11

Hmmm hittade en gammal tråd. Tar upp den igen.

Jag köper vildfågelblandning och blandar ner i solrosfröna. Köper stora säckar med solrosfrön, jordnötter och hampfrön.Talgbollar köper jag i hink. Vildfågelblandningen innehåller så mycket som fåglarna bara sprätter iväg. Korn äter ju knappt en enda fågel. Blandar även ner kross från lagården. Hampfrön har jag i en behållare för sej. Likadant jordnötter och talgbollar. Och ibland kommer jag ihåg att ta lite späck från vildsvin när grabbarna jagat.

Blir det rejält kallt lägger jag ut margarin blandat med russin, äpplen och cocos. Brukar blanda ner allt och frysa ner i kakor.

Finns det något jag kan ändra på eller som kan göras bättre?

uffelarsen
2011-12-30 16:22
#12

#11 Jag gör i princip samma här och det funkar bra, hur stora säckar brukar du köpa? och pris?

Jag ger 200:- för 25kg solrosfrön svarta som strimmiga

400:- för 25kg jordnötter, solrosfröna är nog ganska normalpris men jordnötterna är det billigaste jag har funnit.

[Doglovers]
2011-12-31 10:47
#13

Kommer inte ihåg priserna. Jag köpte allt på "granngården" eftersom jag även köpte hundfoder i samma veva.

Jag köpte svarta solrosfrön för dom andra var dyrare. Vad är det för skillnad igentligen, förutom priset?

Annons:
MagArne
2012-01-14 21:40
#14

Min talgboll har hängt ute orörd i över en vecka nu. Blir till att koka ihop eran dunderblandning och se om jag kan locka till mig några småfåglar.

Upp till toppen
Annons: