Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 16765 ggr
Jalking
2010-06-13 23:06

Hackskydd

Tydligen behövs hackspettsskydd runt hålet på holkarna vid sommarstugan. (Här hemma verkar det klara sig trots ett par större hackspettar, kanske för att de lever gott på nötter från mig)

Till frågan:
Vad ska jag använda att skydda holken runt hålet med? Hackar de sig genom en aluminiumplåt? Aluminium är lättjobbat och rostar inte, så det skulle vara finta att använda.
Rår de på marinplywood?
Andra bra förslag?

Annons:
NaimaG
2010-06-13 23:25
#1

Är det bebodda holkar de hackar på? För hackspettar kan nämligen häcka i holkar de med och kan hacka för att behöva göra hålet större så de kommer in.

Jalking
2010-06-14 00:11
#2

I sommarstugan hackar de på bebodda holkar för att komma åt fågelungar. Tjejen såg när en stal en talgoxunge.

Här hemma har de fått en egen holk. Nyss uppspikad, men jag tror att de redan har ett bo någonstans.

NaimaG
2010-06-14 00:21
#3

#2 Kanske skulle vara ett allternativ att slå upp en egen holk åt dem även i stugan. Kan vara så att de rasserar boet för att kunna ta det själva.

Huruvida man kan spika upp plåt runt hålet vet jag inte, jag tänker då på risken för reflektion och att en fågel flygger in i det och krockar.

Jalking
2010-06-14 00:30
#4

Så blank är inte aluminium om man inte polerar det dagligen.

MaGi67
2010-06-14 11:59
#5

Hej!

Själv har jag två olika skydd. På en del holkar jag köpt satt där en liten plåtbricka som är nog det bästa skyddet för att inte spetten ska hacka sig in och själa fågelungarna.

De holkar som inte hade skydd köpte jag hackskydd i plast och spikade fast. Än så länge fungerar det bra.

Tunn plåt, aluminium eller plast är bästa tipset jag kan ge. 

Är du lite händig kan du säkert göra brickorna själv och spika fast med nubb.

Lycka till!

Mvh MaGi67

Jalking
2010-06-14 12:06
#6

Aluminium får det nog bli. Fäster en bit på den blivande framsidan, sen hålsågen genom både trä och aluminium tillsammans. Blir nog snyggast så. Till gamla holkar får jag väl göra en lös alubit med hål och dänga dit.

Annons:
MaGi67
2010-06-14 13:12
#7

#6 Blir kanonbra det=)

[peter54]
2010-06-15 01:13
#8

Jag brukar ta en plåtsax och klippa ut en lagom stor ring av bottnen på en konservburk, eller ochså bara ta vanlig nubb och spika i runt hålet. Man får bara se till att det finns lite marginal så att metallen inte kommer ända in till hålkanten.

Såvitt jag vet så gör hackspettar nya hål varje år och boar aldrig i gamla, så risken att en hackspett hackar för att bygga tror jag är minimal. De vill åt småfåglarnas ungar.

MartinO
2010-06-16 11:19
#9

Gå in på ett tryckeri och tigg lite gammal offsetplåt. Det är tunn aluminiumplåt, som är matt på trycksidan. Den kan man klippa till med vanlig sax och fästa upp med pappspik.

Jag har klätt arbetsbänkar med offsetplåt och trots att den är riktigt tunn (0,3mm tror jag) har den klarat sig riktigt bra mot tappade verktyg och motordelar.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Lasse_H
2012-02-12 23:02
#10

Efter att ha sett hur en hackspett kastat ut nästan alla ungarna i en blåmeskull, gjorde jag en tambur/förstuga framför hålet. Den är gjord av metallnät med cm-stora hål och ingångar på båda sidor. Häckfåglarna har inte haft några problem med nätburen. Numera klarar alla ungar sig under holktiden men sen möter förstås den grymma verkligheten.

bergfink
2012-08-06 23:40
#11

Har du någon bild att visa på förstugan?

tjörn71
2012-08-11 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag brukar spika en ringa av takpappspik runt hålet,har fungerat bra.

Och där jag har mina holkar är det mycket hackspettar.

Kan behöva förborra ibland bara,innan man spikar.

Lasse_H
2012-08-11 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Lösningen i föregående inlägg hindrade inte hackspetten från att kasta ut 5 av sex blåmesungar i en av mina holkar. Därför gjorde jag en entré mha kycklingnät enl bif bild. Den har räddat många kullar från "elaka" hackspettar o skator.

Annons:
tjörn71
2012-08-13 17:50
#14

Bra ide i föregående inlägg,ska jag göra på en öppen holk. Sen ska man ju inte göra holkarna med förstora hål,max 32 mm räcker gott till alla mesar. En annan grej att tänka på är att inte göra holkarna av för tunt virke,vilket jag själv fick erfara.Hade gjort en holk till pilfinkarna av 12 mm playwood och satt under takskägget på friggeboden,det var alldeles för lätt för hackspetten och vinkla ner huvudet/näbben och plocka ungarna! Så nu görs alla mina holkar av 22 mm eller hälst 28 mm virke i alla fall framstammen.

bergfink
2012-08-17 20:39
#15

Förstugan var ju jättebra Lasse! Tack för tipset. Borde även kunna funka på en öppen holk.

Här tog hackspetten en talgoxeunge ur en holk med metallskydd runt öppningen. Metallskydd/ nubb skyddar bara mot att hacke kan utvidga hålet men skyddar inte när han/ hon sticker in näbb, huvud och skuldror. Ungarna kastar sig upp mot näbben som sticks in och blir lätt tagna. Usch, är hemskt att få se när det händer. Hade kamera i holken :-(. Finns holkar att köpa som har "mårdskydd" och de är utbyggda vid öppningen så hacke ska få det svårare att nå ungarna. Sen när de väl lämnat holken väntar andra faror som nötskrika, kråka, skata, katt mm. men det är en annan historia. Under holktiden ska de inte behöva bli tagna i alla fall.

[bernt.wahlstrom]
2018-06-16 13:10
#16

Hej

Jag har två holkar av ek. Det kommer inte hackspetten igenom. Men hålet är 30 mm och där kan han sticka in huvudet och snappa åt sig ägg och ungar. Då satte jag en ribba strax nedanför hålet för att försvåra. Men icke. Nu har jag ett verktyg som skär hål på 22,5 mm. Är det för litet för talgoxe och blåmes? Du som satte dit ett nät: fungerade det?

undrar Bernte

Upp till toppen
Annons: