Annons:
Etikettfågelfoton
Läst 6605 ggr
Pandy
2010-07-08 16:30

Storlommar - Bildtråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina absoluta favoriter bland sjöfåglar, de är så majistetiska och väldigt vackra!

Har ni någon bild på denna vackra sjöfågel?Skrattande
Visste inte i vilken grupp och första inlägget här så ni får ursäkta om jag har gjort något fel.

Annons:
Pandy
2010-07-08 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild:)

Pandy
2010-07-08 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

en sista bild:)

NaimaG
2010-07-08 17:25
#3

Jag har inte lyckats stöta på en Lommar än men ack så jag älskar dina bilder och vilka vackra fåglar de är. Deras färg på fjäderdräkten är olikt någon annan vattenfågel jag sätt, de är så vackra. 

Får man fråga vart du lyckats fota dessa vackra bilder?

Pandy
2010-07-08 20:13
#4

#3 Tack så mycket! Älskar också deras prakt/sommardräckt och jag kan avslöja att dessa vackra fåglar finns i samma ö som min sommarstuga.
Kan även avslöja att när de samlas i sina höstflockar så har jag som mest sett en flock mellan 16-18 individer som fiskar tillsammans och jag kan säga det är nog riktigt häftigt, brukar ta den lilla båten och elmotorn och smyga lite på de för att försöka få den perfekta bilden på en Lomm! Önskar att det skulle komma Smålommar i sjön men då blir den nog bortjagad fortare än fortast så det kommer nog inte hända:)

Monky
2010-07-08 20:51
#5

Läckra bilder!! Storlomen är otroligt vacker med sin sammetslika dräkt!

Finns det nåt (ja förutom koltrasten då…) som är mer svensk sommar än storlommens läte i skymningen!

http://www.xeno-canto.org/europe/species.php?query=Gavia+arctica

Glad

NaimaG
2010-07-08 20:54
#6

#5 Gud vilket vackert läte de har. Sådana läten kan jag höra hos min farfar som bor vid en sjö. Nu vet jag vart det lätet kommer ifrån. Skrattande

Annons:
Pandy
2010-07-19 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En motljusbild, inte det lättaste att fota lommar i motljus runt lunch, stark sol är inte det bästa inte;)

MichaelE
2010-07-20 01:21
#8

#7 den blev ruggigt fin.

MaGi67
2010-07-20 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Denna fantastiska och mytomspunna fågel! En av mina absoluta favoriter och jag har dessutom deras läte som ringsignal på mobilenSkrattande Ljuder genom de flesta oljudFlört

Här är en av mina många bilder på storlommen.

Pandy
2010-07-20 23:08
#10

#8 Tack så mycket!

#9 Synd att de blev lite långt bort och mörk annars blev den toppen!
Jag vet absolut hur svårt de är att fota lommar, får ha stort tålamod kan jag säga även om de ibland bara simmar förbi våran brygga och med telezoomen går de hyfsat bra;)

MaGi67
2010-07-21 01:00
#11

#10 Hehe ja det är det som är meningen med bilden, Mörk med speglingar av björkar i de mörka vattnet, smygkänsla mellan lövverket och lommen placerad där den ska.

Jag har valt att ha bilden så här då det är en så kallad miljöbild. Hade jag velat visa porträtt på lommen hade jag valt en helt annan bildFlört 

Tack i alla fall Pandy för de värmande raderna=))

Mvh MaGi67

Pandy
2010-07-21 13:56
#12

#11 Okej, då blev den super x10:D

MaGi67
2010-07-21 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Många många tack PandySkrattande

Här en till på en ruvande hona=)

Annons:
Pandy
2010-07-21 19:36
#14

#13 Åh nu blev jag inte lita avis! Där jag fotar är de 5 sjöar som sitter ihop och leta på utan att störa en häckande hona är som att leta efter en nål i en höstack!Flört

Sjöarna är inte allt för stora men tillräckligt!
En gång hade jag sån tur att ett par häckade i viken mitt emot min stuga så för några sommar sen fick jag följa 2 ungar uppväxt, något jag aldrig glömmer!

MaGi67
2010-07-22 11:04
#15

#14 Ja de är verkligen inte lätt och dessutom smyga sig fram till en ruvande är nästan omöjligt. Men denna gång hade jag tur.

Det är något speciellt med att få följa de små livenSkrattande

MaGi67
2010-07-22 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Visste ni förresten att lommar inte kan gå på land?!

De har benen för långt bak för att få jämnviktGlad

MaGi67
2010-07-22 11:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

en till miljöbild

Pandy
2010-07-22 15:27
#18

Jag är helt såld på din senaste bild MaGi67! Så vacker, riktig trollsk känsla! Ang. de där med gåendet på land vet jag, nästa sommar ska jag nog ta och se om jag kan hitta en lomm familj, de var verkligen något speciellt, synd att jag inte hade min systemkamera det året!

MaGi67
2010-07-22 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tusen tack PandySkrattande

Har vunnit en fototävling med den bilden som jag själv är väldigt förtjust iSkrattande

Här en till i motljus.

Pandy
2010-07-22 20:41
#20

Okej, det kan jag förstå, helst sjukt fin är den:D
Får förska ta mig ut till sommarstugan och sätta sig i båten med elmotorn och smyga på lite lommar känns de somTungan ute

Annons:
uffelarsen
2010-07-25 22:11
#21

Riktigt fina bilder, en sådan lär man väl aldrig få på bild själv. vill gärna se flerGlad

Pandy
2011-06-29 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nu när det är sommar tänker jag återuppliva denna tråd med lite spontana och kanske inte tekniskt sett bra bilder men jag är helt nöjd med bilderna!

Pandy
2011-06-29 00:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En till som togs idag, den andra är från i lördags då de antagligen var nykläckta;) De är två ungar som sagt, fick inte med bägge på sista bilden, allt gick så fort så hann inte tänka på den andra;)

SannaHolmgren
2011-07-10 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Sprang på denna tråden och måste bara berätta… I vår bys lilla skogstjärn har ett par smålommar hållt till i ett par år. I eftermiddag åkte jag båt med barnen och till vår stora glädje kom paret rultandes i vattnet med inte mindre än två fina små "minilommar".

Så roligt när man varit med om att ha sett dem leta boplats, suttit i timmar och fått höra deras märkliga sång. Stannat till och "hälsat på" varje gång nästan som man passerat. Jag har tittat och tittat efter eventuella ungar i några veckor men nu äntligen.

Sjön ligger i Marks kommun så det är extra roligt att fåglarna häckar såpass långt söderut. Hoppas nu ungarna klarar sig tills de är flygga.

Storlommen som ju denna tråd handlar om har vi också i ett par av de större sjöarna och är väldigt lik smålommen till utseendet men lätet är helt olika. De små låter som om en åttaåring klämde fingrarna i mangeln i tvättstugan, eller så "jamar" de i duett.

Man förstår lätt att lommarna är mytomspunna.

[Carpinus]1
2017-06-27 21:38
#25

Äntligen kan storlommen häcka i Indalsälven - det har Göran och Eva sett till med sin smarta flytande ö, som klarar vattenregleringarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/storlommens-raddare-rycker-ut

Upp till toppen
Annons: