Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 3144 ggr
NaimaG
2010-07-13 00:32

Uppmanande; Mata fåglar dåligt för sjön

Att mata fåglar är tydligen dåligt för sjön och kan kosta kommunen miljontals kronor.

LÄNK

Annons:
NaimaG
2010-07-14 13:44
#1

Jag hade ingen aning om att brödbitar kunde orsaka så mycket skada på en sjö och göra den näringsrik och belasta den ännu mer.

[Chano]
2010-07-15 04:09
#2

Ja..ibland vet man inte vad man egentligen ställer till med.

I Arjeplogs kommun så ville man få några naturliga tjärnar att få större röding.

Så man planterade Mysis. En liten räka  som förökar sig kraftigt och ger rödingen mat.

Man missade dock en sak.

Mysisen äter också…samma smådjur som rödingsynglel.

Vilket ledde till att den befiintliga rödingen blev jävligt fort stor men deras avkomma dog av att inget ha att äta eftersom Mysisen åt upp deras mat.
Det blev alltså inga fler rödingar som skulle ta över.

När man så förstod det så ansökte kommunen om att få gödsla vattnet för att mata den plankton som både röding och mysis åt.

Att gödsla, medför problem av fler höjder.

Eftersom t ex både röding och öringen kräver näringsfattigt vatten för att fortplanta sig så är en gödsling fullkomligt förödande.

Ja..man ska nog inte fippla med naturen alls.
Utan oss klarar den sig nog suveränt bra.

Nåja…

Sen bara som en parentes innan jag sticker till fjällen igen.

Du är en väldigt bra sitevärd Naima!!

Mvh/-Anders

Lena1971
2010-07-22 01:18
#3

Oops, inget mer bröd till änderna…

Finns det något mindre kaloririkt att mata sjöfåglar med, om man nu absolut inte kan låta bli?

#2 Ska man skratta eller gråta… Har vi inte sett flera gånger vad som händer när en ny art introduceras i ett ekosystem? Hur ofta smälter en ny art in utan att påverka övriga växter och djur?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

NaimaG
2010-07-22 01:19
#4

#3 Frön är väll något.

Lena1971
2010-07-22 01:25
#5

Så pass enkelt! Jag får gå förbi djuraffären och handla något godis åt dem.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

NaimaG
2010-07-22 01:27
#6

#5 Jag brukar med mata med bröd men inte i vattnet utan ska de ha får de allt ta sig upp på land och få mat. Tungan ute

Annons:
[Göstage]
2020-07-03 06:52
#7

Hänger på den här gamla tråden med ett klipp om att brödet inte är så bra för änderna heller.

_I Sala sätter kommunen nu upp skyltar vid dammar och andra vatten där allmänheten uppmanas att inte mata fåglarna med bröd. Det efter att fåglar blivit sjuka och fått missbildningar – så kallade änglavingar – troligtvis av näringsbrist av för ensidig föda."---
_

"Att undvika att mata fåglar under häckningstiden mellan april och augusti är bra, speciellt när de fått ungar någon gång i slutet av maj menar Johan Karlsson."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fagelexperten-tank-pa-det-har-om-du-matar-faglar

Upp till toppen
Annons: