Annons:
Etikettobservationer
Läst 3663 ggr
LisasFoto
2010-11-17 16:15

Intressant fågelskådning från altanen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att titta på fåglarna vid fågelbordet från altanen brukar inte bjuda på så många överraskningar. Ibland kommer det någon ny art och då blir jag så klart glad, men det är sällan det blir mer än så.

Men idag blev jag överraskad inte mindre än två gånger. Först här jag ett rejält tjuck-ljud, då är det en större hackspett som i rejäl fart kommit och satt sig på ena altanstolpen. Tyvärr flög den iväg innan jag hann fotografera den där, fick dock foto på den när den satt sig i ett träd.
Strax efteråt, inte mer än en kvart så hör jag istället lite flaxande och sedan ett swisch. Då är det en mindre rovfågel som flyger rätt genom altanen i golvhöjd och försöker plocka ena blåmesen som sitter på kanten. Den missar och sätter sig sedan i ett annat träd längre bort. En ung sparvhök har jag fått tips om att det kan vara. Den fick jag också foto på när den satt i sitt träd, men huvudet syntes inte för att det är en gren ivägen.

En ovanligt händelserik dag idag.
Och inte bara dessa händelser, utan jag fick även ett första besök av en nötväcka också.

Annons:
TinaNordberg
2010-11-17 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är just de där små ögonblicken som gör att man kämpar på och spanar vidare.

Hacke var hos mig åxå i dag. Den kilar fast havre i springorna på fågelstugan, för att lättare kunna skala . De andra fåglarna håller fast fröna med fötterna.

Snart spräcker den taket, det är inte måttligt vad den tar i.

Den tar ett frö i taget, ner och hämta, upp o skala o käka osv. Det tar en stund innan den blir mätt.

Nötväckan använder åxå taket som städ.

Talgoxar och blåmesar sitter lungt i hackes sällskap och äter på talgbollar.

Men för skator och nötskrikor ryggar de.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

LisasFoto
2010-11-17 22:59
#2

Jaaa! Visst är det så. Jag kände direkt efter dde händelserna att det var mer motiverat att sitta ute med kameran trots kylan och blåsten. Inte bara för dessa speciellt händelser, utan även för möjligheten att få lite speciella foton, som på den genomvåta pilfinken.

Kul hackspett du har. :) Jag hoppas min kommer tillbaka. Har du några tips för att locka fram den? Talgbollar, fågelbord med solros- och hampafrön och jordnötter har jag redan.
Har funderat på att spika fast några talgbollar på en stubbe lite längre bort, det kanske skulle locka till mig fler fåglar.

TinaNordberg
2010-11-17 23:47
#3

En redig fläsksvål med mycket fett på kan väl ingen hacke motstå. Talg  lockar fram dem här iaf. Kokta kalla makaroner med smör på kan ingen pippi motstå.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
2010-11-19 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har du lyckats locka fram din hackspett? Vår hacke har blivit stamgäst, tror jag, Här syns det hur han hängandes upp och ner attakerar talg.

I dag har han utvecklat en ny taktik, ena foten på stolen som syns i förgrunden o andra foten på talgnätet.

Den rör sig med en väldig hastighet när den hackar, och så var det gråmulet(fönstret var säkert smutsigt). Därför så dålig bild.

Hoppas din hacke närmar sig snart om den inte redan gjort det. De är riktigt underhållande med sin energi o kraft.

Jag skriver han, det är en han, honan har helt röd hjässa.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

LisasFoto
2010-11-19 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nej, min hackspett har inte kommit tillbaka ännu, men jag hoppas fortfarande på att han ska dyka upp igen. Det hade varit trevligt med någon lite annorlunda besökare också. :)

De nya talgbollarna på min stubbe var i alla fall väldigt populära.

[peter54]
2010-11-20 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är rätt svårt att få bra bilder på hackspettar. Om de ser en så sätter de sig på motsatt sida av trädet eller fågelbordet. Den här bilden har jag tagit genom köksfönstret och det blir aldrig riktigt bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: