Annons:
Etikettobservationer
Läst 8951 ggr
uffelarsen
11/30/10, 10:36 PM

En väldans trafik vid bordet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar tro att jag är den enda i byn som utfodrar småfåglarna, jag har snart hela trädgården full av domSkrattande och nu har jag varit och fyllt på förådet med 25kg hampa + 25kg jordnötter + 50 kg solrosfrön. det blir väl bara risgrynsgröt till mig på julafton Skrattande Jag har fått ett tiotal starar också , är inte det ovanligt? jag tycker mig inte komma ihåg att jag har sett dom övervintra här innan.

bifogar två bilder på några besökare-

Annons:
uffelarsen
11/30/10, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och en annan liten besökare.

[peter54]
12/1/10, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Starar är rätt ovanliga på vintern, de borde vara i Afrika vid det här laget. De är ju inget vidare på att äta frön heller så jkag har brukat ge dem russin och rent fett de gånger det har blivit snö och minusgrader efter att de anlänt i mars.

Grönfinkar har vi också här, faktiskt är de på tredje plats i antal på vårt fågelbord efter pilfinkar och gulsparvar.

uffelarsen
12/1/10, 8:18 PM
#3

Jag har lagt märke till att dom verkar gilla havrekross, Det är faktiskt något som jag köpte av misstagSkrattande Gulsparvar har jag inte sett alls. Jag skall prova med russin också.

Tack för tipset Peter!

/uffe

[peter54]
12/2/10, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kanske finns det inte så många hästar där du bor? Gulsparvar äter ju mest spannmål och där det finns hästar brukar man också hitta gulsparvar. Vi har väldigt mycket gulsparv, men man ser dem mest på vintern.

Den här bilden är tagen den 6/11 när solen gått ner, men de sista strålarna värmde tydligen lite i den stora björkens topp.

uffelarsen
12/2/10, 9:01 AM
#5

Aha ! det var ju en koppling som jag inte hade grepp på. vi har ju förvisso hästar i omgivningen men troligtvis inte så många så det attraherar gulsparvarna. Jag får väl ta kontakt med en av dom lokala bönderna och se om jag kan få tillgång ett ställe där man kan hoppas på någon gulsparv. Härlig syn med en massa gula sparvar i trädet.  Du verkar ha en otrolig tillgång utav fåglar där du bor, det är nästan så att jag blir lite avundsjukFlört

/Uffe

[peter54]
12/2/10, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Ja här är otroligt många småfåglar nu, det går åt minst en tiolitershink frön om dagen.

Jag matar mellan 1 oktober och 1 juni, så de vet väl var de kan hitta mat antar jag.

Glad

Så här ser det ut utanför fönstret just nu, mest pilfinkar, gulsparvar, grönfinkar, talgoxar, ett par nötväckor och faktiskt ser jag en gråsiska alldeles till vänster om stolpen.

Annons:
uffelarsen
12/2/10, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hmmm varje gång jag försöker att komma "ikapp" med alla dina fåglar så hinner jag inte mer än få tag på en ny så har du hittat ännu flerSkrattande Just precis nu hade jag ett besök av en Gulsparv vilken jag heller aldrig haft förut och då, innan jag hinner lägga ut min sparv så kontrar du med Nötväcka + Gråsiska , det ÄR orättvistSkrattande 

/Uffe

TinaNordberg
12/2/10, 8:46 PM
#8

Ni kan inte ana vad jag har fått se idag.En stenfalk kom och försökte slå en gäst vid fågelbordet.

Första försöket bommade den och blev sittandes ca en minut på en stolsrygg. Där satt den och såg sig förvirrat omkring. Flög sedan iväg. Jag kunde studera den på 2m avstånd genom fönstret.

Jag misstänkte att den skulle återkomma därför satt jag på pass med kameran både länge o väl.

Skulle bara hämta en kopp kaffe, och då gick allt välgigt fort. I ögonvvrån såg jag ett virrvarr av vingar, klor och ett moln av fjädrar o dun.

Är inte 100 på att det var stenfalken som kom tillbaka, den var så in i baljan snabb.Den såg iaf lika liten ut.

Hälsningar från den som lämnade sitt pass och var en meter från kameran.Skrikandes

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
12/2/10, 8:53 PM
#9

Så djäkla typiskt!  Inte ens en kaffepaus fick duSkrattande

[peter54]
12/3/10, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Häftigt med en stenfalk! Jag har aldrig sett någon falk alls hos oss, men på väg över de stora åkrarna in mot Uppsala ser jag ofta tornfalkar. Stenfalk har jag nog bara sett en enda gång och det var på Järvafältet norr om Sthlm.

Här är det en del andra rovfåglar och hälsar på. Glador har jag sett och varje år har vi både brun och blå kärrhök häckande nere vid sjön Tämnaren. De gör sina lovar upp över åkrarna här.

Den bruna kärrhöken är nog min favoritfågel. Den ser så häftig ut när den seglar lågt med stukade vingar som om den vore ett balsaflygplan.

Några gånger har jag sett kungsörn ganska nära huset, jag var någon minut sen på en som tog en hare alldeles bakom vår tomt, det tog för lång tid att komma inom fotohåll för att det var en halvmeter djup snö att pulsa igenom. Det är inte det lättaste med dubbla underbensproteser, det kan jag lova.

Annars är det mest ormvråkar, kattugglor och sparvhökar som jag ser häromkring. Kattugglan brukar hålla oss vakna om nätterna ibland genom att sitta och låta högt som f**n i björken utanför sovrumsfönstret.

Härom dagen hände en häftig grej när jag gick ut med kameran för att jag hörde att domherrarna var på ingång. Jag gick ut och skulle just gå mot fågelbordet när jag såg en lite större fågel frigöra sig från den stora björken och dyka mot fågelbordet.

Det var en sparvhök och den missade småfåglarna och kom rakt emot mig och vek av bara en meter framför mitt ansikte. Jag hann inte ens höja kameran, än mindre knäppa.

Det är inte lätt att få en sån snabbflygare på bild när jag knappt klarar av en vråk som seglar 100 meter upp i luften.

Glad

[peter54]
12/3/10, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Siskorna är inte lätta att fota, de är skyggare än de flesta andra gäster på fågelbordet och dessutom ganska mycket mindre. Jag har bara en bild av en gråsiska som är tydlig nog för att man ska se hur den ser ut.

[peter54]
12/3/10, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Samma med grönsiskorna, svåra att komma åt. Här är en dålig bild på en grönsiska som badar i smältvatten.

ronnyf
12/3/10, 1:53 AM
#13

Kul att läsa om era fågelmatningar!

Vad det gäller starar så brukar en del övervintra i södra Sverige milda vintrar. Men även förra vintern var det en del starar som övervintrade. Såg själv enstaka individer här i Bagarmossen utanför Stockholm. Det är allt vanligare att fåglar som tidigare flyttade nu övervintrar istället. Bofink och rödhake är också fåglar som man oftare ser vintertid numera. En anpassning till ett varmare klimat!

Så starar i södra Sverige är inte så ovanligt, men nu vet jag inte var du håller hus någonstans.

De skulle inte vara i afrika annars eftersom staren är en kortdistansflyttare. Så är det med alla våra tidiga vårfåglar som sånglärka, tofsvipa  osv. De flyttar bara en kort bit ner till Tyskland, Frankrike, Storbritanien och angränsande områden. Det är arter som flyttar efter väder medan tropikflyttare istället har en inbyggd klocka som de går efter.

Våra starar övervintrar i huvudsak i Storbritannien enligt Svensk fågelatlas.

Annons:
LisasFoto
12/3/10, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har ett par gråsiskor som besöker mig rätt ofta, de är trevligt nog inte alls särskilt skygga. Men små är de så de försvinner lätt i mängden. :)

Nu är det helg igen, så nu kan jag få tid att sitta ute och fotografera lite igen.

JohannaMax
12/11/10, 5:31 PM
#15

Här har jag inte ens fått upp nått fågelbord i år…*skäms* Skulle vara trevligt att ha nått att titta på.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

uffelarsen
12/11/10, 10:24 PM
#16

Men Johanna dåSkrattande fy på dej!    Men du har fortfarande möjlighet ännu att bjuda dom små liven på lite mat inför vintern, den är inte över ännu Skrattande

JohannaMax
12/11/10, 11:11 PM
#17

#16 Jag fixar nått i morgon! Jag lovar! Fågelbordet blir det nog inte då det kan vara vissa problem att få ner det i backen nu…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

uffelarsen
12/11/10, 11:27 PM
#18

Jag gjorde för första gången i mitt 49åriga liv egna godisbollar till fåglarna och jag lovar dig dom var väldigt uppskattade, jag tog en pkt cocosfett som jag smälte försiktigt i en kastrull hällde i  jordnötter, russin, havregryn, solrosfrön och hampfrön allt i en salig röra. använde mig utav en tom behållare för russin som form ner med allt i formen , sedan ställde jag ut den för avsvalning. morgonen därpå hängde jag upp dom till alla småfåglars stora glädje.Glad

JohannaMax
12/11/10, 11:42 PM
#19

#18 Vilket bra tips!!

Då ska jag bara shoppa cocosfett o nötter i morgon så blir det gottist till fåglarna!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

TinaNordberg
12/12/10, 11:45 AM
#20

Det funkar jättebra och blir vackert i vanliga terrakottablommkrukor.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
TinaNordberg
12/17/10, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I förrgår var gulsparvarna ettriga vid matstugan, de kivades som aldrig förr. Oftast sitter de sida vid sida och äter fridfullt. Hade de koll på vädret, och ville få i sig så mycket som möjligt innar det skulle börja snöa och blåsa?

I går var det glest med dem. Sitter de och trycker när det blåser?

Nu har det snöat lite fram o tillbaka i två dagar. I dag har det varit tät trafik och god sämja.

Här är en som vill ha hela kalaset för sig själv, de övriga får köa på räcket.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
12/17/10, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En belåten gosse.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
12/17/10, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Och en hona.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
12/18/10, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

En bild på mitt fågelgodisfix      "Så gott att man man måste hålla i sig"  Skrattande  Aha…. det är nog detta man menar med "stödutfodring"Skrattande

JohannaMax
12/18/10, 5:43 PM
#25

Jag väntar med spänning på hur mina "fågelgottisar" ska bli! De står på kylning ute på trappen nu.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[peter54]
12/18/10, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24 Det gula i klumpen, vad är det? Är det jordnötter?

uffelarsen
12/18/10, 9:58 PM
#27

#25 Du får väl se till att visa bilder på om ditt godis också blev populärtGlad

#26 Visst är det jordnötter, och det ser ut som om att just jordnötter är väldigt populärt hos dig också . Tre Blåmesar på en gång! Härligt.

Annons:
TinaNordberg
12/19/10, 5:23 PM
#28

#24 Undrar vad den vill ha hjälp med, när den drar i livlinan?Skrattande

Kul bild.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
12/19/10, 6:03 PM
#29

Det var ganska kul att titta på den,  med ena klon i murarsnöret sträckte den sig sedan ut över kanten för att äta, samma mat som fanns under den, varför den tvunget skulle försöka att äta från sidan kom jag aldrig på. Men kul såg det ut i allafall.  eller så var det kanske livlinan den ville ta nu när "fråga publiken" inte var så aktuell med mig som fotograf Skrattande

[peter54]
12/19/10, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ibland förvånas jag över hur de kan hålla sig i konstiga saker utan att tappa greppet eller ens glida. Den här eloxerade aluminiumpinnen är allt annat än greppvänlig och snöret är både smalt och halt.

uffelarsen
12/19/10, 8:46 PM
#31

Ett "grepp" som däckfabrikanterna kan prova att slå,  med eller utan dubbSkrattande

LisasFoto
12/19/10, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Talgoxarna och blåmesarna försöker ofta sätta sig på mina fasadflaggstänger, men det går inte så bra. De glider långsamt nedåt och flaxar vilt tills de kastar sig iväg, det ser rätt kul ut. :)

Det här med skator, kajor och råkor är ett otyg för att de skrämmer iväg de trevliga småfåglarna. Men ibland blir det bra bilder på dessa också. Till exempel denna kaja som ger mig onda ögat. :)

[peter54]
12/20/10, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 Kajorna är de lättaste att hålla borta av alla kråkfåglarna. Bara att hänga upp en svart/grå trasa i ett träd eller på någon annan strategisk plats, så flyger de bara över och skränar "kajmördare, kajmördare".

De knepet lärde jag mig i en av Konrad Lorentz böcker. Glad

Nötskrikorna är svårast, de kommer tillbaka vad man än gör, till och med om man skjuter en och den ligger kvar, så kommer resten tillbaka ändå.

LisasFoto
12/20/10, 9:41 AM
#34

Hehe, det låter enkelt och måste bara testas. 
Finns det något liknande tips för skator?

Mina koltrastar jag har här är annars något av det mest orädda jag stött på. Inte alls ovanligt att de sätter sig på altanbordet precis framför mig och sitter snällt stilla medans jag får in några fina närbilder. :)
All annan tid så slåss de om maten, även om de finns mat till alla.

Annons:
uffelarsen
12/20/10, 12:13 PM
#35

#32  Vaaa? Du kämpar med att hålla Nötskrikorna borta och jag kämpar för att få dom på besökSkrattande  Jag tycker Nötskrikorna är så vackra och jag har verkligen försökt att få en bild på dom, det närmaste jag kom hitills är stjärten påå en som flög bort,  och huvudet på en som tittade fram bakom en grenSkrattande

TinaNordberg
12/20/10, 1:26 PM
#36

Peter har du läst I samspråk med  djuren av Konrad Korenz? Slog mig att kajorna attakerade honom då han kom från stranden med badbrallan i handen?

Det är en härlig underhållande bok, jag läste den för härrans många år sedan.

Nu fick jag lust att karta upp på vinden och rora rätt på den, om det bara inte vore så kallt där uppe. Å andra sidan vankas värmande läsning.

Det är en bok jag varmt kan rekommendera.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
12/21/10, 12:30 AM
#37

#36 Ja den har jag läst. Under en period på 70-talet läste jag all sån literatur jag kom över, även Niko Tinbergens böcker.

#35 Här har vi ett gäng nötskrikor varenda dag och jag gör vad jag kan för att hålla dem härifrån eftersom en nötskrika lätt äter upp i ett enda ögonblick vad 10 sparvar äter under hela dagen. Dessutom vågar sig de flesta småfåglar inte fram när "jättarna" sitter på fågelbordet.

Visst är de vackra fåglar, men de får lov att hålla sig med grövre mat än småfåglarnas frön.

#34 Min erfarenhet när det gäller skatorna är att den typen av trick funkar någon dag eller två. Därefter attackerar de den döda skatan eller om man har något slags skatliknande substitut.

Skator är inte goa mot varandra om de tränger in på grannarnas revir. Jag var med om ett försök en gång för länge sedan när en fällfångad skata ställdes (fortfarande i buren) mitt i en annan skatflocks revir. Flocken angrep den främmande skatan frenetiskt.

Monky
12/21/10, 12:48 PM
#38

Finns ju sätt att överlista kråkfåglarna… Sätta grovt hönsnät över matbitarna, öglorna är stora nog så att småfåglarna kommer igenom.

Däremot kan det bli svårare för hackspetten, men ett tips är ju att hänga talgbollar/jordnötsbollar direkt mot en vägg/trädstam. Det blir i alla fall en liten utmaning för kråkfågglarna att komma åt, men så klart lätt och helt naturligt för hackspettarna.

Vill man att skator och nötskrikor ska få lite mums ändå kan man ju lägga ut matrester till dem som är lättillgängligt för just dem.

Det ska för övrigt också finnas en bok Mata fåglar av Niklas Aronsson som jag tror kan vara en bra guide. En del om vilka fåglar som äter vad osv…

Taxelina
12/26/10, 12:14 AM
#39

Man kan lägga ut lite späck från gris eller liknande som blivit över nu vid jul. Lägg det på en plats vid sidan av de andra foderborden så får nog småfåglarna vara i fred. Jag har nötskrikor hemma hos mej och det dom dras till är späcket från vildsvinen. Tyvärr är nötskrikorna så "blyga" så det är jätte svårt att få någon vettig bild på dom.

uffelarsen
12/26/10, 12:30 AM
#40

Du får använda dig utav ett gömsle , Nötskrikor är bara SÅ vackra om man lyckas få en bra bild på dom, och det vet jag att du kanGlad

Taxelina
12/26/10, 10:40 AM
#41

Jag är så rädd om gömslet att jag plockat ner det. Det var snöstorm och jag var rädd att det skulle blåsa sönder. Sen blev det ju stenhårt i backenObestämd Men jag ska göra ett provisoriskt i dag med några presseningar. Ska även göra till foderplatserna i skogen.

Visst är nötskrikorna vackra. Tänk när solen lyser på domSkrattande

Annons:
Taxelina
12/26/10, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Nu har även jag fått Nötskrikan på bild. Med lite fusk. Jag fotade den genom fönsterrutanSkäms

uffelarsen
12/26/10, 6:53 PM
#43

Vad var det ja saSkrattandejag visste att du hade något på gång din filurSkrattande Det är inget fusk med att ta en bild genom rutan, flera av mina bilder är tagna på det viset. Problemet med rutan är att den "stjäler" ljus + att man riskerar en massa tråkiga reflexer, fläckar på bild för att man har smutsiga rutor osv osv. Det är helt klart ett svårare alternativ att sitta bakom fönster men absolut skönare i denna kylanSkrattande 

Finfin bild på en otroligt vacker fågel .

Taxelina
12/26/10, 7:28 PM
#44

Tack Uffe. Lyckas bättre med den här än en Ekorre…!

Upp till toppen
Annons: