Annons:
Etikettfågelfoton
Läst 4406 ggr
uffelarsen
2010-12-21 19:41

Äntligen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick äntligen se och fota en Sidensvans, Hade hoppats på många bilder men den var inte så pigg på att vara modell för mig, satt länge och hoppades att den skulle komma tillbaka igen men efter 1 timme i 15 minus (förvisso i en bil men med öppna fönster) så gav jag upp .

Annons:
[peter54]
2010-12-21 21:19
#1

Wow vilken bild du fick till Glad

TinaNordberg
2010-12-21 21:30
#2

Grattis till den bilden. Den satte väl inte i halsen?

Jag hoppas på dem jag med, en gång för många år sedan gästade en flock oss. De stannade inte så många minuter. Försökte fresta dem med frysta vinbär.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
2010-12-21 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tackar!  Det är alltid lika kul när man hittar något oväntat.

Jag var faktiskt ute efter en Rödvingetrast idag , Jag tänkte att det finns ju inte så mycket att äta nu härnere pga snön men nere vid barsebäcksverket finns en hel del vildäpple, slånbär,nypon  så tanken var att träffa på rödvingetrasten där men det det blev en Sidensvans istället och det blev jag inte ledsen för GladOch Tina, trångt i halsen var det (se bild) men den svalde utan större problem, Jag har förstått att dessa fåglarna uppträder vanligast i flock och det är väl med dom som med stararna , dom dyker upp plundrar träden och vips så är dom borta! Du får säkert chansen du med snart, Jag fick bara en, du får kanske en hel flock!Skrattande

MartinO
2010-12-21 22:41
#4

Riktigt fin fångst med kameran. Bra jobbat!!

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

LisasFoto
2010-12-22 22:21
#5

Jättebra bilder!

Hade själv en flock här i höstas som jag fick många bilder på, men alla på stort avstånd. Förutom en handfull genom ett smutsigt köksfönster när de badade i min damm. :)

Geronim0
2010-12-23 21:37
#6

Fina bilder på en fin fågel! Första är perfekt fångat!

Annons:
MonisN
2010-12-24 01:33
#7

Imponerande! Jag är lite avis på din brännviddTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


uffelarsen
2010-12-24 12:25
#8

Tackar allihopa!

#7  Japp visst underlättar det en hel del med brännvidd men det som man vinner i "närhet" till objektet förlorar man tyvärr oftast i möjligheten att ta en "perfekt bild. Desto mer brännvidd ju känsligare blir kameran för rörlighet  , Jag använder mig utav konverter tc-1,4-tc2.0 vilket medför att jag förlorar upp till 2 steg  jag behöver runt 400/s helst lite mer för ett mindre rörligt objekt( pga brännvidden) vilket i sin tur innebär höjnig av Iso vilket leder till en klar försämring av bild. Det kan som sagt bli för mycket av det "goda" Det som är betydligt billigare och roligare är gömsle, Jag har själv ett ameristep doghouse som jag gillar skarpt, + att lära sig att komma närma djuren utan att dom blir skrämda ger också en liten "kick".  Osv bla bla bla Skrattande Det blev ju till ett väldigt skrivande. Nej nu är det jul , Jag hör barnen tassa omkring.

God jul på er alla och ett gott nytt år

MonisN
2010-12-25 16:02
#9

#8 Jo, visst är det så att ju längre brännvidd man har dessto svårare är det. Själv ha jag canons 70-200L  + en konverter 2x, och det är inte lätt det heller att hålla skakfritt. Största f-tal blir bara 5,6 men då blir det inte dom skarpaste bilderna. För det krävs att man använder mindre bländare och därmed längre tid eller högre iso. Inget av det är optimalt. Gömsle är däremot guld som kan råda bot på problemet, men det har jag inte skaffat ännu, men det kommer!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Taxelina
2010-12-25 19:43
#10

Gömslet Uffe pratar om kan jag varmt rekommendera.  Han har fått mej att köpa ett och det ångrar jag absolut inteSkrattande Härligt att komma så nära fåglarna och de andra djuren utan att dom vet om mej och jag kan lugnt fota dom.

urfaren
2010-12-28 01:02
#11

helt underbara bilder du får på de små rackarna.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

uffelarsen
2011-03-06 12:44
#12

Tackar!Glad

Upp till toppen
Annons: