Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 17426 ggr
Mitralis
1/27/11, 10:11 PM

Färg på holk

Spelar det någon roll vilken färg man har på holken, eller flyttar dom in ändå?



Annons:
TinaNordberg
1/28/11, 11:38 AM
#1

Fåglarna vill ju inte skylta med sin bostad, helst ska den smälta in i naturen/omgivningen.

Men jag har sett riktigt färgglada holkar varit bebodda, alla är inte så nogräknade. Viktigt är att holkarna kommer på plats riktigt tidigt på våren.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Mitralis
1/28/11, 11:41 AM
#2

#1 Jag har också fått för mej att det helst ska vara neutrala holkar men nu har jag sett så många målade holkar att jag blivit sugen på att måla en själv. Ville bara höra mej för först så att jag inte ställer till det så att ingen vill bo där Glad



Eldochis
1/29/11, 10:40 PM
#3

Jag har en förskräckligt färggrant målad mesholk och den är den första som blir upptagen på våren. Den brukar först bli blåmesbostad, och sedan blir det ett herrans liv när svartvita flugsnapparhanen kommer. Det brukar sluta med att blåmesen blir vräkt.

Jag tror dels att många arter inte är så nogräknade, och att det kanske lika mycket handlar om var holken sitter. Den här sitter i söderläge ca 1 ,5 m upp på en grov jättepoppel i skogskanten.

Mitralis
1/29/11, 10:49 PM
#4

#3 Undrar om jag sätter mina holkar för högt Obestämd



AnnL
1/31/11, 9:34 PM
#5

När ni pratar fågeholkar har jag en undran. Hur ofta ska man ta ner och tömma dom från gammalt bomaterial?

Och när jag tömt dom ska jag då lägga något nytt i holken och i så fall vad?

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Mitralis
2/1/11, 12:20 AM
#6

#5 Det undrar jag också Glad



Annons:
Eldochis
2/1/11, 8:04 AM
#7

Googla på fågelholkar får ni se, var och en blir salig på sin tro!

Töm varje eller vartannat år, annars blir det tillslut lågt i tak när mesarna bygger bo på bo. Antingen kan man tänka att höststädad holk fryser bort ev ohyra och kvalster över vintern, eller så tänker man att bomaterialet tätar lite mot vinterkylan när småfåglarna övernattar i holken.

Du behöver inte lägga i något, det fixar fåglarna själva. Lägg ut hund/katthår när de fäller till våren, fåglarna använder det gärna till bobygget.

Webbholk
12/10/12, 12:29 PM
#8

Hej.

Har haft en gul fågelholk, och fick getingar i den i två år i rad Rynkar på näsan

Så den är numerar röd, och det bor diverse småfåglar där, så för min del, ingen mer gul fågelholk. Sen brukar jag tömma holkarna varje höst, så att det är tomt till våren, och inga andra skadedjur lever i resterna av det som blev kvar från sommaren.

Annars blir det som sagt fullt i holken, och tillslut flyttar ingen in där mer.

[peter54]
12/11/12, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har byggt en tvåvåningsholk för blåmesarna av överblivet panelvirke från var husutbyggnad. Virket är akrylgrundat för falu rödfärgning.

Jag satte upp holken på högstubben i askbusken sent i november 2010 istället för den gamla "stubbholken" som blivit dålig och fallit ner.

Våren 2011 bodde det blåmesar på övervåningen och getingar på nedre plan (vilket jag surt fick erfara en dag när jag blev stucken 6 gånger på samma gång), men i år blev båda våningarna bebodda av blåmesar.

TinaNordberg
12/11/12, 9:43 PM
#10

# 4

Har du ingen stege till dem?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
12/11/12, 9:51 PM
#11

#10 Nä askbusken duger som stege Glad

LFCFredda
1/24/13, 7:01 PM
#12

Min dotter snickrade (nästan själv :)) ihop en holk i våras som vi har satt upp i ett träd på trädgården. Den gav hon sig sjutton på att måla i turkosblå och så fick det bli.

Nu på vintern är det en talgoxe som använder den :)

Har många flugsnappare här i kring så vi får se till våren om det passar med färgen :)

[Doglovers]
2/8/13, 3:45 PM
#13

Jag har flera röda holkar med vita knutar och svart tak av tjärpapp. Dom är bebodda allihop.

Jag brukar tömma dom vid den här tiden. Men i år har flera fåglar flugit in och ut i holkarna så jag hoppar det i år. Dom har flugit mellan fågelbordet och holkarna så jag funderar på om dom lägger upp ett lager mat.

Annons:
Martin
2/9/13, 11:44 AM
#14

#13 Har ni väldigt kallt kan det väl vara så att de värmer sig / äter i värmen helt enkelt?

mvh Martin

[Doglovers]
2/9/13, 2:06 PM
#15

#14 Det kan säkert vara så också. Vi har runt -5 och har ett tag så det är ju inget extremväder direkt.

Upp till toppen
Annons: