Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 6756 ggr
TinaNordberg
2011-02-06 18:52

Låg aktivitet vid fågelmatning.

Flera fågelmatare har berättat för mig att det inte är någon större åtgång på fågelmaten i nuläget.

I slutet av november rapporterade flera att det var rykande åtgång.

Tydligen har många arter dragit söderut. Koltrastar saknas på många ställen.

Hos mig är det under normalt.

Hur ser det ut hos er?

//TinaNordberg medarbertare Fågelskådning

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Monky
2011-02-06 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min gråtrut kommer regelbundet varannan dag sen i somras, ibland varje dag. 1-3 besök på en dag brukar det bli. Matas för hand med lite ost och ev matrester.

Jag bor centralt i Stokholm och har inget fågelbord för småttisarna….

Kanske inte går att jämföra med fågelbordsmatning men det är vad jag har i alla fall.

Glad

Eldochis
2011-02-06 19:32
#2

Nämen Monky, du och din stora trut Tyst!

Jag blir ju riktigt avundsjuuuk!

Jag älskar allt som går att mata! Jag fick inte ha några smådjur när jag var barn, så det håller jag på att ta igen med råge….

Här söder om Kvismaren, är det normalt, med viss variation.Koltrastarna har försvunnit, de var här i början på vintern.

Jag har fodrat ut kanske 60 kg solrosfrö, 30-40 kg kornkross, kanske 20 kg jordnötter och många kilo hushållsmargarin (i stället för talgbollar, älskas framför allt av mesar och hackspettar).

uffelarsen
2011-02-06 21:41
#3

Här är det som vanligt Pilfinkar , pilfinkar pilfinkar, pilfinkar Och Talgoxe,Blåmes, pilfink pilfink, pilfink Nu är jag trött på alla mina Pilfinkar jag vill ha något flygande med lite färg påSkrattande

Men äter det gör dom , jag gjorde misstaget att blanda Hampfrön med solrosfrön och jordnötter. Gissa vad dom gör, precis, dem  kastar ut allt tills dom hittar jordnötterna. Skrattande

[Doglovers]
2011-02-06 22:21
#4

I går hade jag 7 domherrar och 12 grönfinkar och dom sedvanliga gulsparvarna i massor. Pilfinkar har jag haft MASSOR av, men har ingen aning om var dom tagit vägen. Mina 2 nötväckor har försvunnit och även 2 större hackspett, men det kan vara mitt fel då jag ändrat foder. hann inte åka in till stan och handla så jag tog kross från kossorna. Jag har även 6-7 nötskrikor som mummsar. Har även 2 entitor eller om det är talltitorObestämd

Men i går hann jag handla hem lite vildfågel blandning och vips så var domherrarna och grönfinkarna tillbakaGlad

#3 Hahaha, precis vad som händer hemma vid mitt bord. All mat slängs på backen. Så jag har köpt nötter i påse i stället för hink. Dom är kräsna, de små livenSkrattande Men man får väl smöra lite för dom om man ska få plåta dom.

Eldochis
2011-02-06 22:24
#5

Testa billigt bakmargarin i stället för jordnötter, funkar bra och det blir billigare. Glad

[Doglovers]
2011-02-06 22:35
#6

#5 Vilken bra idèSkrattande Förra året matade jag koltrastarna med margarin hela vintern. Margarin blandat med russin, äpplen, cocosflingor och annat jag hittade i skafferiet.

Annons:
TinaNordberg
2011-02-06 22:44
#7

#1 Häftigt med gråtruten  Monky, har du inte grannar som gnäller?

#4 Doglovers dina pilfinkar är hos Uffe. Du kan säkert få dem     tillbaka, han verkar trött på dem.Glad

#5 På Willys var talgbollarna dubbelt så dyra som margarinet. Inte svsårt att välja då.

Det är svårt att få tag på talg till spettarna. Har ni tips? Gråspetten hotar med att flytta om jag inte fyller på.Gråter

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Eldochis
2011-02-06 22:47
#8

Spetten äter säkert också margarin. Tryck fast margarinskivor på trädstammar, så får du se…

[Doglovers]
2011-02-07 13:20
#9

#7 Mina grabbar jagar vildsvin så jag  får talg av dom så det räcker och blir över.

Uffe får hemskt gärna behålla dom för mejSkrattande

Monky
2011-02-07 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#2 Jo min trut e ganska stor…. Flört Han brukar stå på brandbalkongsräcket och titta in…ingen ovanlig syn precis när man vaknat. Har också den där känslan att kontakt med djur är så speciell, mata och gärna klappa om det går. Matar gärna skrattmåsar vid Strömmen, den tar direkt ur handen i flykten. Jag tycker de är jättevackra nu med sin vinterdräkt.

#7 Har väl inte gått ut med min lilla utfodring precis… Eftersom det inte handlar om frön så drar det inte till sig några gnagare. På sin höjd lite fågelspillning, och i jämförelse med hur mycket människan skräpar ner så tycker jag det rä försumbart. Dessutom regnar det ju bort. Istället hoppas jag faktiskt att jag gör en insats. Gråtruten har ju blivit rödlistad pga problematik med B-vitaminbrist.

uffelarsen
2011-02-07 14:29
#11

#7  Jag byter annars gärna 10-20 Pilfinkar mot något snyggt Domherrepar och gärna några Gulsparvar som bonusSkrattande Jag fick ett par bilder på just Domherren och Gulsparven som för första gången besökte mig i år. Jag skulle absolut inte ha något emot att få till ett par riktigt riktigt fina bilder på ett Domherrepar sittandes tillsammans.

www.ulfendorfen.com

TinaNordberg
2011-02-08 14:00
#12

I dag är det ökad aktivitet, antagligen för att det kom ner 5 nya centimetrar snö i natt. SkrikandesInga nya arter, bara gamla bekanta.

Kan berätta att för över en månad seda dök en stjärtlös talgoxe upp, den har varit en trogen gäst hela vintern. Verkar inte att störd av sitt handikapp, inte ens mobbad. Nu håller nya stjärtfjädrar på att växa ut, för tillfället är de ca 2 cm.

Tina Nordberg Medarbetare fågelskådning.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
2011-02-08 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Japp en sådan "stjärtlös" har jag här medGlad

Annons:
[Doglovers]
2011-02-08 22:49
#14

Jaghade en enbent blåmes, men jag har inte sett till den på länge. Allt fungerade bra för den utom när det blåste halv storm. Då höll den balansen med ett ben och ena vingen.

#11 Jag hade flera domherrar och grönfinkar satt i syrenhäcken i dag tillsammans i solskenet. Men dom drog som en avlöning när jag kom smygandes. Och sedan hade jag inte tid att vara kvar tyvärr. Hoppas dom kommer i morgon också. Då ska jag vara mer beredd.

TinaNordberg
2011-02-11 11:13
#15

I dag kämpar de på, det har kommit ner över 20 cm nysnö. Det går inte att gå ut på balkongen och fylla på. Gulsparvar i massor trängs vid havrestugan.

Det blir till och gå ut efter en rejäl snöskovel.

Fin bild på rumplösan Uffe.

Tina Nordberg Medarbetare fågelskådning.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: