Fyledalen levererade
Herr Glada tog sig en titt på mig innan han gled vidare!
Fick mig en fin upplevelse i Fyledalen 5/5. Massor av fina glador, en eller två ormråkar, en stor flock hjortar, ett par andra rådjur, två snokar, världens sötaste ekorre, massa små fina fåglar som sjöng. Nötväcka, gulsparvar, bofinkar, blåmesar, talgoxar, svarthätta, björktrast, sädesärlor mfl.
Det var strålande väder - ett plus i kanten på denna dagen
Slänger med bild på en av gladorna.

Trevligt, tack för den fina bilden
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Om det är okej så lägger jag in ett par bilder till från samma dag. Har äntligen fått in allting i datorn 🙂
Kalasbilder! Ett tips nästa gång du är ute och fotograferar, fotograferar du fåglar mot ljus himmel så överexponera gärna lite så blir fågeln ljusare/bättre exponerad.
Glador är fina och trevliga fåglar!
Fyledalen får kanske bli ett utflyktsmål för mig en dag. Lät trevligt! Utgick ni från något speciellt ställe?
mvh Martin
Tack! 🙂 Jo jag vet det, men han kom flygande lite från ingenstans så hade inte direkt tid att klydda med inställningar. Rättare sagt så vågade jag inte chansa för har alltid turen att dem flyger iväg, så jag tryckte bara av så fick det bli lite vad det blev! Men tack för tipset.
Ja dem är faktiskt det, fast samtidigt har jag fotat dem så många gånger nu.. hmm..
Det låter som en bra ide tycker jag! Nej inget direkt speciellt ställe vad jag vet så. Vi stannade nere i dalen, (som förövrigt är 20 km lång, så det var ju korkat sagt) på gräset intill en tom plätt där jag antar att det stått ett hus eller annan form av byggnad. Det blev man ju klok av?
Vi tar en bild istället 🙂
Tack för tipset!
Har lite olika ställen på det hållet av Skåne som jag vill utforska, så får se om jag hinner med det nu någon gång och om jag har samma tur som er med fåglarna och djuren!
mvh Martin
Inga problem, varsågod!
Då får jag hoppas att du hinner det och turen tror jag säkert du har med dig. Det enda man behöver är tålamod så kommer oftast resten! :)
Jag var där i ösregn idag, inte i första hand för att fotografera utan mest för att reka. Tror att jag hittade platsen du syftade på - det är en utgångspunkt i örnspaningen under vintern.
Gick en kortare tur och blev skrämd av 4 dovhjortar som plötsligt reste sig från ingenstans, och jag skrämde nog dem lika mycket. Får se när jag tömmer kortet om de fastnade, men några bra rutor blev det nog. I övrigt var det - trots regnet - en del glador igång fast på längre håll så inga foton på dem.
mvh Martin
Se där ja! Trotts ösregn är där liv. Ah okej, vad kul! I höjd med skylten "Fyledalen"? Kul att det trotts ösregn inte var helt tomt liksom. Vi skrämde en hjort också när vi körde ner i dalen, stod 10 meter från bilen. Blev lagom chockad när han stod där och stirra på mig.
I slutet av skogen vi gick runt stod det en hel flock på ca 20 stycken hjortar. Blev ingen bra bild men kan slänga med den. Sen sprang det två över vägen som skrämde livet ur mamma.
Så nog finns där hjortar allt 🙂
Nu när vi pratar om Fyledalen generellt. Vet du vad dessa svarta "lådor/boxar" är till för? Pappa funderade på något med fladdermöss, men det kändes inte helt rätt. Har du någon aning? Hade varit kul att veta, för det såg lite skumt ut.

Svårt att se på det avståndet, har du någon närbild?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Svårt att se, det känns som att delar av det är skuggor också.
Här är ritningar på fladdermusholkar. Du kan kolla och se om det kan ha varit något liknande?
Annars om det inte har haft hål som vanlig fågelholk kan det ha varit hackspettholk (de hackar själv ut sitt hål). Jag har bild på en sådan men vet inte riktigt var, kan posta den senare.
mvh Martin

Eller insektsfällor?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus