Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettobservationer
Läst 5375 ggr
Jalking
0

Gråspett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…tror jag att det här är.

Den har varit och ätit utanför mitt köksfönster några ggr, men är nog ingen vanlig fågel i området (Södra Siljan) Jag har iaf aldrig sett någon förr.

Fawo
0

Verkligen en fin fågel :)

// Fawo (;

TinaNordberg
0

Grattis till gråspetten Jalking. Om du får tag på riktig späck att bjuda på kan du få den att stanna länge vid ditt bord. Nöttalg är deras älsklingaföda.

Förra vintern hade vi ett par som periodvis kom och åt späck dagligen. Tyvärr har de inte visat sig den här vintern, det har ju inte heller varit någon kyla att tala om.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Jalking
0

Fyller på med en färsk bild på gråspetten. Efter att jag tog fotot ovan (dec. 2011) såg jag den inte igen förrän i går. Det blev väl ingen riktig fullträff med kameran, men man ser iaf vad slags fågel det är.

TinaNordberg
0

Vad kul att den kommit tillbaka. Jag väntar på att "vår" ska dyka upp.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[peter54]
0

#3 Fin bild på gråspetten. Här har vi den inte, men den finns i Gysinge och Österfärnebo vid Dalälven. Här är det den sydligare släktingen gröngöling istället.

TinaNordberg
0

Gröngölingen är här hos oss med. Störrehackspett kommer och lunschar dagligen. Men Grålle låter vänta på sig.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Jalking
0

Gröngöling har jag sett i området härikring (Siljans södra ände) men inte vid min fågelmat. De större hackspett är stamgäster (!) hos mig. De älskar jordnötter, och de mindre fåglar har kommit på att det är smartare att sitta under och plocka spill från hackspetten än att picka nötter själv.

[peter54]
1

#7 Hackspetten är för jäklig på att sprätta ut allt på fågelbordet för att komma åt jordnötterna, så jag har satt stopp för sprättandet med hjälp av fyrkantnät med 15 mm maskor, annars gick det åt en hink frön på två dagar.

Nu kan inte hackspetten spätta och skatorna kommer inte åt småfåglarnas mat. Nu räcker en hink i en vecka.

Vi har ett par större hackspett här och hanen är bestämd av sig. Finns det inga jordnötter så sätter han sig på fönsterspröjset och hackar på rutan så att man tror den ska spricka.

Jalking
0

Jag har ett nätrör till jordnötterna. Funkar utmärkt. Det är inte bara att plocka för sig nötter, utan man måste picka och hacka för att få ut en bit gnom nätet.

Jalking
0

Nu var gråspetten vid min fågelrestaurang igen. Den här gången valde den talgboll från menyn.

TinaNordberg
0

Jag väntar…….

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus