Skator
Jag matar småfåglarna i vår trädgård och det finns flera arter som är trevliga att se på.
Men - vi har många många skator också. Jag har två "matare" med bur runt så dem kommer inte skatorna åt maten i. Nu har jag satt upp en "ställning" för två matare även på framsidan av huset (fågel-tv för våra innekatter). Där hade jag tänkt försöka med "matare" utan bur. Det är nästan helt ogjort att sätta ut dessa vanliga matare då skatorna massakrerar talgbollar på nolltid och äter ur solrosfrön.
Är det bara vi som har såhär mycket skator? Hur gör ni som har skator på besök? Hur blir ni av med dem - eller serverar ni all mat med bur runtom?
Jag är tacksam för alla knep! 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Skatorna är duktiga på att komma åt maten. Har hört att de kan sätta snurr på runda burmatare så det väller ut frön åt alla håll från dem.
När jag har maten i burmatare från Vivara så kan de inte få tag i något. Så fort jag har vanliga matare utan skyddsbur runt så kommer de och rensar även om jag inte har så mycket skator här att det är ett problem.
Burmatarna är det bästa även på våren/ försommaren när hackspettar, nötskrikor och skator fångar småfåglar och ungar. Småfåglarna är betydligt säkrare innanför nätet än utanför. T.o.m. sparvhöken har blivit utan byte när småfåglarna får sin mat i bur. Mitt råd är alltså att bara mata med skyddsbur om du vill undvika de stora fåglarna vid matningen.
Jo, jag börjar inse att det är så. Har köpt en "stång" att hänga matare på, på framsidan av huset, hoppas att den klarar av en vivara-matare för de blir tyngre än de andra (buren)
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag använde ett tag toppen på 1½ liters PET-flaskor som "tak" över talgbollar. Det några veckor, sen kom kajorna på hur de konde komma åt talgbollarna ändå.
Jag har också fått tips att hänga en klädhängare under talgbollen. Det hindrar vingarna på större fåglar, och sätter de sig så tippar den. Småfåglar sitter utan problem på den. Jag har dock inte testat om detta själv.