Mata fåglarna
Har ni börjat mata fåglarna?
I går tröttnade jag på att se hur de sitter på fågelstugan och stirrar krävande på mig. Jag fyllde på. Trafiken med besökare är i full gång.
Tycker ni att jag böjat mata för tidigt?
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Nej, det tycker jag inte. Jag matar mina året om
.
Jag matar med jordnötter året om, solrosfrö, vildfågelblandning och talgbollar endast vintertid. Vintermatningen har jag inte börjat med än. Det blir nog när det kommer snö, om nu inte snön kommer ovanligt tidigt eller sent.
Jag har inte börjat mata än, men jag tror att du gör rätt. Egentligen skall man börja mata tidigt för att lära dem var maten finns att hämta. När köldknäppen kommer är det för sent.
mvh Martin

Ja Martin, sedan gäller det att börja före grannen, annars stannar alla fåglar där. 
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Haha, precis :o) Och - att erbjuda godare mat! :o)
mvh Martin
Jag har börjat att mata och fåglarna (talgoxar och grönfinkar) har hittat hit.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Hos mej dyker fåglarna upp när den första snön kommer. Innan hittar de uppenbarligen mat själva.
Visst hittar de mat själva men jag har märkt en tydlig skillnad i antal fåglar nu när jag matat året runt i ca. 2 år. i År har jag betydligt fler fåglar och de har fått många ungar som fortfarande är kvar. Förra året vid denna tiden var de inte alls lika många. Glädjande är att jag inte sett en enda sjuk eller död grönfink i år. De som varit här har alla sett riktigt fina ut. Härligt att få se efter förra höstens många sjuka och även döda.
Att mata fåglar börjar tyvärr bli en ganska kostsam hobby särskilt sen jag börjat att bara mata med skalade frön. Men, men vad gör man inte för de små bevingade sötnosarna :-).

De nöjer sig inte bara med det jag erbjuder i matstugan, de käkar upp värmeljusen på altan.
Nu blir det nog magknip.
Men katterna gillar deras besök.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus