spelmorgon
Jag och 11-åriga dottern har snokat efter orre och tjäder nu i morse. Hon har lite svårt att smyga ljudlöst lilltjejen men en orre såg vi när den flög iväg. De andra flög sin kos lite tidigare.
Sen stack vi ner till tuppen som drabbats av spelgalenskap. Fick några fina bilder. Kamera: Billig pocketkamera, kodak nånting…

Inga små fåglar det där! Mycket bra dokumentarat!
mvh Martin
WOW, vad avis jag blir
Inget fel på din kamera inte. Här sitter jag med en canon 7d 70-200 f2,8 + extender men inte sjutton får jag in någon tjäder tupp i den inte… En och annan bofink bara
Passa på att fota massor medans den finns där.

Grattis till bilderna, klokt att ni stannade i bilen.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Nu har vi fotat igen, på eftermiddagen idag. Så himla fin tupp. Bilderna ska jag gå igenom och jag visar i morgon. :)

Ojojoj, vad kul det måste vara
Riktig bamsing.

En del tror att detta är samma tupp som figurerat i området i ganska många år. För två år sedan var lokala dagspressen ute och fotade, då stoppade han all trafik på den större vägen som går över skogen. Skolbussarna blev försenade bla. Han måste vara en överlevnadskonstnär som har klarat sig undan trafik och irriterade förbipasserande - so far…
En riktig överlevare.
Det här är preskriberat sedan 30 år tillbaka. Min gamla svärfar berättade att under kriget då det var dåligt med mat, så smög dom på tjädertuppar som spelade. När dom tjisade tog dom några steg och till slut var dom så nära att dom kunde strypa tuppen och alla ungarna i stugan blev mätta ett tag
Jag skulle vilja komma ut till ett tjäderspel. Men man kan ju inte få allt. Här har jag råbockar som stångas och älgarna har kommit tillbaka. Så jag har att fota ändå.

Du får ordna en resa. www.innature.eu

Vilket bra foto !
Jag hör ofta ugglor här, men ser dem aldrig.
Jag ska inte kapa din fina tråd. Det är den första uggla jag sett på många år. Fick ett tips, åkte dit, ösregnade, och vid ett litet uppehåll i ösregnet gick vi ut och fick syn på den jätte långt bort högt i en björk. Fick några bilder sen kom ösregnet igen
Men det var värt det.

Kul när man får se dem. För flera år sedan hade vi i närheten en stor och vit fjälluggla på mellanlandning, satt på en åker i ett par dagar och vilade upp sig. Trafikstockning blev det på riksvägen Varbergsvägen och ugglan hade inga bekymmer med den tjocka ansamling med bilister och folk med kameror och kikarsikten som samlades nedanför.

Tjusigt. Tänk vad påhittig man kan vara när man vill. Jag skjuter med kameran.

Tjädertuppen fick på pälsen… fjädrarna Han flög på och slog omkull en kvinna som bodde i huset bredvid, det gjorde ganska ont sedan. Hon fick hjälp av sin brorsa och farsa som helt enkelt hämtade tuppen och släppte ut honom i skogen bredvid. Nog kommer han flyga hem till reviret igen, men har de tur så kanske tuppen landar i annat område och inte jämte deras hus. Får man avliva tjädertuppar som flyger på folk? Jag hann iallafall få en bra bild. :)
Herregud, du behöver ingen kamera. Tavlan är ju helt suverän…! Det där med galna tuppar kan du nog ta upp med länsstyrelsen.