Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettövrigt
Läst 6740 ggr
SannaHolmgren
0

Stora och nyfikna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite annorlunda inslag i den vanliga fågelfaunan här omkring. Dessa bor granne med mig, tillsammans med ett gäng dovhjortar i hägn.  Tyvärr är jag ingen duktig djurfotograf, men det blev lite bilder iallafall.

Lätet är ett dovt och djupt buller. Emuerna är nog med människomått mycket korkade fåglar, men jag gillar dem. De är nyfikna och jag upplever dem som vänliga, fast man ska hålla i hatten, kamerasnören och små barn bör inte sticka in fingrarna till dem.

SannaHolmgren
0

De är bara två stycken.  Jag vet inte vilket kön det är - vet ni?

SannaHolmgren
1

I bakgrunden står en han-ek.Flört

SannaHolmgren
1

Det är ju roligt att fåglarna inte är särskilt skygga, men vad som rör sig i deras tankar vet ingen. De vankar av och an innanför staketet, slår följe och springer kapp med förbipasserande, och ibland får de för sig att testa om de kan springa igenom staketet. Då tar de sats och dyker genom med halsen, studsar tillbaka och försöker igen, tio gånger…

Lasse_H
0

Festliga djur! Jag har stått öga mot öga med några på en djurpark i Melbourne, Australien. Tydligen klarar dom det svenska klimatet bra. Dom verkar ha tjock fjäderdräkt. Vanliga strutsar finns ju också i hägn här (för köttets skull).

PS Jag tycker eken ser dubbelkönad ut ;-) DS

Monky
0

Läckra bilder på läckra fåglar! De känns ju lite "dinosauriaktiga"

De tillhör ju paleognata fåglar, den äldsta formen av moderna fåglar. Detta på grund av att deras käkben klassas som mer primitivt/reptillikt.

[Doglovers]
0

Hahaha, vad jag skrattade när jag såg första bildenSkrattande

SannaHolmgren
1

#6 *hehe*  hela intelligensnivån blottas i den uppsynen i första bilden. Dessa tvåbenta springare har bjudit oss mången glada miner, barnen kallar dem för Dum-Dum och Ko-KoSkrattande Egentligen behöver man träffa dem på riktigt.

HellviHumle
0

Jag har haft en del med strutsar att göra. Skulle nog klassa de som de i särklass dummaste fåglar som finns. Vet ni att strutsens hjärna är mindre än ögat? Skrattande

HH

ronnyf
2

Fina bilder, tycker det är fina fåglar, varför skulle de vara dumma? Som sagt, den äldsta formen av moderna fåglar, har man överlevt flera miljoner år av evolution är man nog inte så dum…

Tycker man ska vara försiktig med att kalla vissa djur för dumma, de är så intelligenta de behöver vara för att överleva, och om de är nyfikna är de nog inte dumma, nyfikenhet är verkligen ett tecken på intelligens tycker jag.

HellviHumle
0

#9 Hur många strutsar har du träffat? Naturligtvis har de tillräcklig intelligens för att klara sig där de hör hemma. Där allt löper på i sina vanliga spår. Händer något därutöver är det kört. Intelligens ser jag som ett mått på förmågan att använda sina erfarenheter i nya situationer. Det är där strutsen fallerar. Tycker jag då!
Fö så ligger fasaner inte långt efter.

HH

ronnyf
0

Jag har inte träffat så många strutsar men det är inte det som är poängen. Tycker det är tråkigt att kalla vissa djur för dumma bara. Lite respektlöst. Och hur bedömer du intelligensen då? Har du gjort några experiment eller undersökningar? Vad är ointelligent beteende? Och hur kan vi som är människor bedöma vad som är intelligent eller inte hos andra arter när vi vet så lite om dem, varför de gör på ett visst sätt och inte ett annat osv?

HellviHumle
0

#11 Tja, du fick ett exempel ovan i #3. Jag har sett strutsar springa längs nätet och slå i näbben var tionde steg utan att fatta att de ska springa en halvmeter längre in. Jag ser de som rena reflexmaskiner och min personliga uppfattning om dem är att de inte klarar av att lära sig av erfarenheter. Och därmed klassar jag dem som dumma.

Mina erfarenheter kommer från en strutsfarm där jag gjorde en hel del byggjobb mm.

HH

SannaHolmgren
0

Jag kan hålla med om att intelligensnivån är väldigt låg med våra mått, men säkert är de tillräckligt smarta för att överleva, i sin hemmiljö. Här hade de aldrig överlevt i vilt tillstånd.

Men dessa två mina grannar - som är emuer, kan då och då följa med någon förbipasserande till "fel sida av hägnet" vilket innebär att de hamnar runt en krök, och då är de instängda. De klarar inte av att hitta tillbaka. Jag tror faktiskt inte de behöver mer än ett hörn i vinkel för att lätt kunna hållas instängda.

Inte respektlöst att kalla dem för dumma, men de är inte intelligenta med människomått.

TinaNordberg
0

Härliga krabater, de är iaf tillräckligt itelligenta för att kunna överleva.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus