Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 4798 ggr
Jalking
0

Fågelmatartips!

Ett jordankare från t.ex. Clas Ohlson ger möjlighet att placera ett löst "träd" för fågelmatare var som helst.
Jag har satt mitt mindre än 2 m från köksfönstret. Om jag inte rör mig onormalt häftigt struntar fåglarna i mig och äter i lugn och ro. Perfekt för fina närbilder.

HellviHumle
0

Smart och kreativt! Tack!

HH

Martin
0

Bra tips, då ser vi fram emot lite fågelbilder!

Jag har arrangerat en "talgbollssnurra" ett par meter utanför ett fönster också, samt att jag om det blåser från rätt håll kan placera mig i ett uterum och dra bort en dörr och fotografera från en annan vinkel och då sitta i vindskydd utan att det blir allt för kallt. Hoppas på fint väder och att fåglarna hittar den. Vi har ju inte så kallt heller (runt 7-10 plusgrader) så vet inte riktigt i vilken utsträckning de drar dig till fågelmatningar.

mvh Martin

[Doglovers]
0

Bra idè.

Själv har jag satt upp ett fågelbord och en stör med olika rör med olika frön i och även för talgbollar. Står utanför köksfönstret så jag kan se ut på dom när dom frossar. Hade ett gömsle några meter ifrån där jag kan sitta och fota. Nu blåste det ju omkull och jag har inte satt upp det igen. Men jag står i trappen i källaren och smyger på dom i stället.

Tizzla
0

Vad kul att jag har haft precis samma idéGlad Köpte hus i november och ägnade första tiden åt att bygga kattrastgård så jag hann inte till den här vintern. Fick hitta andra platser att hänga fröautomater på så att jag skulle få några fåglar alls.

Jag har tänkt sätta två stolpar med något emellan att hänga maten i, och ett tak ovanför. Men är det bättre utan tak? Och hur högt upp ska maten hänga för att det ska vara optimalt?

Jalking
0

Jag har inte testat tak. Vill ha så mycket "natur" som möjligt utan störande detaljer för bättre foton.
Jag har hängt maten på ca 1,8 m höjd. Ger fina foton och gör det lätt att fylla på. För lågt kan också underlätta för katter att skaffa sig en blåmes till lunch.

Tizzla
0

Ja det är klart, bättre bilder utan tak! Tack för tipsetGlad

Min tanke var att maten håller sig bättre om det är lite skyddat. Men det beror ju på vilken sorts matare man har. Min hemgjorda jordnötsautomat vill gärna ha tak och talgbollarna blir inte trevliga i regn. Får klura vidare på tak eller inte tak, har ju till hösten på mig.

Har även en fundering angående buskage i närheten. Som jag matar nu, vid vedbodens vägg, så hämtar fåglarna frön och flyger iväg för att äta i buskar och träd. Det ger ju inte så stora chanser att fota, och kanske större chans för katter att få sig en måltid? Är det bäst att mata vid buskar och träd (lämpligt avstånd?) eller är det bättre om det är helt öppet runt om? Vill gärna ha så många olika fåglar som möjligt, men utan att de blir middag åt någon.

Martin
0

#6 Om du matar nära buskar och träd har småfåglarna nära till skydd mot rovfåglar - å andra sidan kan då katterna och eventuellt om det finns andra mindre rovdjur i området där du bor lättare ta sig fram till dem osedda så det är lite hugget som stucket hur man gör.

Jag har matning dels vid en stubbe och lite klängväxter på stubben mitt på gräsmattan, 4-5 meter från närmsta häck. Och dels ovanpå en häck (1 dm ovanför) och från den häcken är det dessutom bara ytterligare 1 m till nästa häck. Fåglarna gör ingen större skillnad på matställena utan är vid båda två.

Sparvhöken har varit i området men jag har inte sett den på min tomt. Jag tänker att tar den en småfågel - så är det ju också en vintermatning. Även rovfåglarna kan ha det tufft vintertid och behöva lite hjälp.

mvh Martin

TinaNordberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni matar fåglarna på balkongen på vårt hus. Matstugan är på en planka utaför räcket, då blir det inte så skräpigt på golvet.

Sedan har vi ställt ut julgranen bredvid maten och det uppskattas både av mig som fotograf och av fåglarna.

Hacke är så nöjd. Vi har fyra gästande hackspettar.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

TinaNordberg
0

Och koltrasten.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Martin
0

Häftigt med hacke på balkongen!

mvh Martin

TinaNordberg
0

Ja och två par t.om.

Tyvärr saknar jag gråspettan  och maken gråspätten som har gästat oss på samma ställe de två föregående vintrarna. Undrar om den här milda vintern bidrar till att de hittar mat ändå. Talg har jag hängt ut som vanligt.

Favorit födan just nu är kokta makaroner, alla uton gulsparven gillar det.

Sedan har koltrasthonorna försvunnit, bara hanar just nu, brukar vara båda könen här och äta. Någon idé?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tizzla
0

Tack för ditt svar Martin! Jag har minst en ganska stor rovfågel här, har dock ingen aning om vilken sort. En uggla svävade ovanför mitt huvud för ett tag sen också. Men som du säger - de ska väl också ha mat. Katterna däremot kan få mat i en skål inne…

Hackspettarna - vad matar jag dem med? Har nog ett gäng här omkring. Talg skriver Tina, kan man köpa det "rent"?

TinaNordberg
0

Det jag hittat i mataffären har varit närapå hälften slamsor, senor och köttrester. inte vad jag hade tänkt bjuda hacke på.

Någon gårdsbutik med slakteri bör ha. Det brukar finnas vid Åsby, Hallstahammar, men dit har du väl alldeles för långt.

De flesta butiker borde ju kunna ta hem om man säger till.

De gillar åxå talgbollar, ostkanter, nötter och margarin.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tizzla
0

Talgbollar och jordnötter har jag ute, men jag har inte sett hacke…bara hört på lite avstånd. Nu när du säger detSkrattandeSkäms så bor jag ju granne med en grisgård med eget slakteri, dock ingen gårdsbutik. Men vad ska jag be om? Fläsksvål? Talg?

Jalking
0

Mina hackspettar (större hackspett) älskar jordnötter. Även gråspetten åt av dem när han var här.

Tizzla
0

#15 Hur serverar du dem?

Jag har jordnötterna i en hemgjord automat, en flaska med ett burklock som "botten". Småfåglarna hämtar en nöt i taget, skatorna slår till flaskan med bröstet så att nötterna ramlar ner på marken. Men hacke kanske vill ha dem i påse eller en sån där "automat" med galler? Eller så är de här och hämtar nötter när jag inte ser…

Jalking
0

Automat med galler.

Den absolut mest uppskattade fågelmatarmojen hos mig. Hackspettar av olika sorter, talgoxar, blåmesar, nötväckor…  Jag har även talgbollar och automater med vildfågelblandning och solrosfrön. Här äter mest gåsparvar, pilfinkar, bofinkar, gråsiskor, domherrar och fruar, titor, grönsiskor (tror jag att det är) och en gång några steglitser. Ibland äter även några talgoxar och blåmesar här, men de verkar tycka bättre om jordnötterna.
Talgbollarna verkar var det som är minst uppskattat. Jag tror jag fick tag i en sämre sort senast, de var mer uppskattade förr. Ändå är de köpta på Granngården och inte i något lågprisvaruhus.

HellviHumle
0

#14 Talg är inälvsfettet från idisslare. Ister är motsvarande från grisar. Skulle tro att du kan få/köpa både ister och svål med späcklager på.

HH

Tizzla
0

#17 Ja jordnötterna är det som går först här också. Jag har en sån där gallerautomat men i min klibbar nötterna ihop sig i en kaka. När fåglarna har pickat i sig det de kommer åt genom gallret så ramlar inte nötterna ner och det går inte att fylla påObestämd Så den står inne och samlar damm och flaskan där de kan plocka ut nötterna används istället. Men jag kanske ska hänga ut gallermojen också, till hacke!

Hade vildfågelblandning första året jag matade, men det var bara solrosfröna som gick åt, resten hamnade på marken. Därför har jag solrosfrön i två automater och hampfrön i en. Talgbollarna här är poppis när det inte är för kallt så att de är som isklumpar, dem har jag köpt på CityGross. Ett gäng blåmesar, några talgoxar och nötväckan håller till vid dem.

Jag saknar finkar och mest av allt gråsparvarna, men det är väl så att de vill ha säd?

#18 Tack! Nu har jag lärt mig något nytt idag också, då kan jag sova gott senFlört Gissar att jag behöver någon form av nätpåse om jag ska ha ister då? Ska kolla vad de kan tänkas avvara!

HellviHumle
0

#19 När jag haft ister så har det gått bra att bara sätta upp det med ett snöre. Eller två om man vill komma ifrån snurrandet.

HH

Tizzla
0

Vad braGlad

[Doglovers]
0

När vi slaktade gris förr så smällte jag en del och bakade av. Och resten hällde jag över till plastformar fyllda med frön. Ställde in det i frysen och la ut vid behov. Men man kan nog även använda cocosfett. Har en ensam koltrast hane här som jag ger russin, äpple och cocos flingor. Finns det något mer han kan tänkas vilja ha.

TinaNordberg
0

Tycker det ser ut som att koltyrastarna petar i sig det mesta, kokta makaroner verkar vara deras favotitföda hos oss. Havre har jag aldrig sett dem smaka på.

Visar en som var så glupsk att han satte i halsen, det blev att hosta upp äppelbiten.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus