Vad för fågel?
Törnskata? Fast de är väl brunare på vingarna.
HH
Jag sökte på törnskata, men jag tyckte inte det liknade den. Men kanske en ungfågel
Jag skickade även bild till ornitologiska föreningen här i stan. Får se om dom också får klia sej i huvudet

Angenämnt besök du haft utanför fönstret. Det är en varfågel du har fotat.
Grattis! Knappast nå't man ser varje dag. 
HH
Wow, vad kul ;0)) Var håller såna till i vanliga fall. Den var så himla fin.

Det är en svensk häckfågel. Men häckar i Norrland. Nu drar de gärna söderut men det är ingen långdistatsflyttare. Men vissa stannar i södra och mellersta Sverige under vintern.
Oj, häftigt. Jag har aldrig sett en varfågel i verkliga livet, bara på bild 
Det är så kul när det dyker upp något som man aldrig sett eller ens hört talas om. Jag har hört namnet, men aldrig reflekterat över den.
#9 Det är fina bilder trots glaset tycker jag. Mina fönsterbilder brukar få ett slags dimma över sig som är svår att trolla bort.
Törnskator har jag sett många gånger, även hur de fångar och lagrar sina byten. Vi hade en törnskata därhemma när jag var liten som fångade smågrodor och hängde upp på taggarna på våra krusbärsbuskar.
Varfåglarna ska göra likadant vad jag förstått, men som sagt, det har jag aldrig sett.
Som sagt, det är en Varfågel. Och den lever/tar byten nästan som en rovfågel.Den lever på gnagare och småfåglar. Den kan ryttla också i jakten.
mvh isa
Kul med denna tråden, för några dagar sedan såg jag en varfågel för första gången (1½ mil utanför Malmö). Givetvis hade jag inte kameran med mig den gången, men insåg direkt när jag såg den att "den där har jag sett på bild nyligen… men jag kommer inte ihåg var eller vad det var för en fågel". När jag sedan hittade den i fågelguiden så kom jag ihåg denna tråden.
mvh Martin
Vad roligt att min lilla Varfågel finns i minnet. Jag träffade på den igen lite senare och fick lite bättre bilder på den. Det regnade och den satt högt uppe i en träd topp i blåsvädret. Men jag ser tydligt spetsen den har ytterst på näbben. Sätter in en bild när jag får lite mer tid.