Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettobservationer
Läst 3991 ggr
Catta-
0

Fågelarter

Vilken, enligt dig, är den vackraste fågeln ni sett i de vilda Sverige?

När jag var ute och spanade i dag såg jag en liten kungsfågel. Första gången faktiskt. Väldigt liten och fin var den :)
Sen såg jag för ett par år sedan en härfågel. De var väldigt häftigt.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att steglitsen är svårslagen bland småfåglarna Glad

Martin
0

Steglitsen som Peter säger är ju fin.

Jag gillar annars Kungsfiskaren, "Den lilla opalen".

mvh Martin

[peter54]
0

Ja kungsfiskare är en fantastiskt vacker fågel, men jag har aldrig sett någon sån, jag tror inte att de finns här i Norduppland.

Om man kliver upp lite i storlek till halvstora fåglar, så finns ju många vackra rovfåglar, den här sparvhökshanen är fin tycker jag.

Martin
0

Såg majestäterna idag… två kungsörnar. Mäktiga är de. Eventuellt en havsörn också, men det gick snabbt. Skall se om den fastnade på någon ruta med kameran och om det går att identifera den därifrån.

mvh Martin

bergfink
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Steglitsen är också en av mina favoriter bland de små. Stenknäcken tycker jag är mycket vacker.

[peter54]
0

#5 Vi hade stenknäckarna här ofta förra året, men i år har de inte varit här så ofta. Förra å¨ret kom de till och med ner med sina nya ungar, vilket var roligt att se, för de liknar inte föräldrarna alls bortsett från näbben och kroppsformen.

Bilder genom förnster blir aldrig riktigt bra tycker jag, men den här är väl hyfsad för att vara en sån bild

[peter54]
0

Jag har en riktigt dålig bild på stenknäckens ungar också, man ser i alla fall att de är rätt annorlunda när de inte är riktigt utfärgade …