Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettfågelfoton
Läst 3174 ggr
Lindzen
0

Rödstjärtarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte berätta lite om ett fint fågelpar som har under 3 sesånger nu byggt bo runt min gård.

Första året byggde de bo i grannarnas holk. Förra året fick jag rädda hela deras stackars kull upp till boet igen, småttingarna hade blåst ut ur boet och var både blinda och nakna. Då hade de byggt bo i ett gammalt "matbordshus" så det var öppet både på höger och vänster sida.

I år har de byggt bo i min holk. Allt har gått bra tills för några dagar sedan. Båda föräldrarna har konstant matat ungarna men för några dagar sedan så syntes honan aldrig. Det var bara hanen som matade ungarna och även fast han far och piper så syns hon inte till. Det kryllar tyvärr av katter här och jag börjar misstänka att hon blivit dödad eller råkat ut för något. Så hanen har världens jobb framför sig helt själv och han ser lite raggig ut för han har antagligen inte tid att ta hand om sig själv..

Idag flög de första ungarna ut ur boet, förstår inte hur de kan ha fått plats i holken.. Alla ungar flyger åt olika håll och skriker så hanen får mata på typ 5 olika ställen, stackaren. Det är fortfarande 2 ungar kvar i boet och en av dom sitter hela tiden i öppningen och tittar ut men vågar aldrig flyga iväg ;)

Jag har försökt fota dom då och då men de är ganska skygga, iaf föräldrarna. Ungarna däremot fattar nog inte vad jag är, fick gå fram och putta iväg ena in på gården igen då den var på väg ut på stora vägen :)

Vet inte riktigt varför jag skriver om dom men jag tycker dom är så vackra och jag tror nog det är sista gången de är här om det är så att honan har dött "/

Så här kommer lite bilder också! Första på honan och holken.

(har ingen aning om vilken grupp jag ska lägga tråden i så tar bara någon och sen får någon gärna lägga den rätt)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Lindzen
0

Bättre bild på honan :)

Mvh Linda

Lindzen
0

Vackra hanen.

Mvh Linda

Lindzen
0

På väg ut ur boet!

Mvh Linda

Lindzen
0

Hanen kommer med matleveransen :)

Mvh Linda

[peter54]
0

Fina bilder Glad

Jag upptäckte själv att det bor rödstjärtar hos oss i en av holkarna jag satte upp för 15 år sedan. Jag hade inte sett till rödstjärten alls på över 20 år, så det var en välkommen gäst.

[Doglovers]
0

Ojojoj vilka ljuvliga bilder du tagit på rödstjärtarnaSkrattande Jag har själv aldrig sett några men hoppas få göra det.

Och det var en väldigt fin berättelse om dessa små fåglar.

Lindzen
0

Tack #5 och #6 :)

Nu när jag var ute och rastade hunden så hör jag världens liv från en rödstjärt bara 2 hus högre upp från mitt. Först ser jag en katt och sen ser jag att det är en rödstjärtshona… Har hört ljud längre upp tidigare dagar men trodde det var hanen, dock denna gång så såg jag hanen på min gård samtidigt som det pep längre upp. 

Kan det vara honan som är mamman till ungarna i min holk? Och frågan är ju vad hon gör där uppe och inte hjälper hanen med allt slit. Kan hon ha byggt nytt bo och ruvar på fler ungar? Jag tvivlar på att det finns två par på samma gata då ingen till hane syntes till.

Mvh Linda

uffelarsen
0

Gillade din berättelse, kul om det blir en liten fortsättningGlad

Din bild i #2 på hanen är riktigt kanon.

[Doglovers]
0

Håller helt med uffe. Jag har kikat på bilderna flera gånger och dom är superSkrattande

TinaNordberg
0

Tack för rar läsning och fina bilder.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Lindzen
0

Tack tack ^^

Mvh Linda