Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: nyheter
Läst 3494 ggr
ronnyf
0

Apropå det här med skarven

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste kommentera ett inlägg i gissa art om skarven. Det påstås bl.a. att mellanskarven skulle vara införd av människan till Östersjön. Ett påstående som dyker upp då och då men som inte blir mer sant för att det upprepas. Det är någon "privatforskare" som fått för sig detta och många skarvhatare använder det som ett argument för att begränsa(om inte helt utrota) skarven i Sverige. Vill man ha fakta om skarven i Sverige kan man läsa denna skrift från Sveriges Ornitologiska Förening:

http://www.stof.nu/index-nyheter/2010/100425-Skarv.pdf

Ska inte upprepa allt som står i länken men det framgår att mellanskarven har funnits i Europa i åtminstone 3000 år! Ökningen av skarv har bl.a. att göra med övergödningen av Östersjön som gynnat den fisk skarven gärna äter. Skarven ökar inte längre i Sverige utan populationsökningen verkar ha stannat av och på vissa håll ser man en minskning av stammen. Skarvens påverkan på fisket är kraftigt överdrivet, fisket i Östersjön har betydligt större problem än skarven att bekymra sig om!

Tråkigt att se sådana villfarelser spridas på Fågelskådning I Fokus.

gdsseli85
0

word man!! =)

[peter54]
0

Javisst är det tråkigt att det sprids osanningar, men jag tror ju inte för ett ögonblick att någon skriver osanningarna fullt medvetna om att de är just osanna.

Kvasivetenskap dyker upp i alla läger och någon snappar förstås upp den och tror att den är riktig. Jag läste i min pojkes mattebog om de största ormarna i världen och där stod en osanning - att anakondan är världens längsta ormart.

Jag tycker dock också att det är minst lika tråkigt att flyga på folk för att de har fel, som i det långa inlägget i "gissa-art-tråden". Bättre att bara ödmjukt påpeka att de uppgifterna inte stämmer.

TinaNordberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra förslag Peter att "ödmjukt påpeka" en felaktighet.

Härmed föreslår jag att saken är utagerad.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Monky
0

Jag tycker det är bra att duskussionen tas upp! Det är verkligen hjärtskärande att man bedriver nån sorts häxjakt på en art som gör gott i vår skärgård.

Väldigt tråkigt är det också att det finns så mycket okunskap om arten. När diskussionen om skarv dyker upp ibland står folk mest som frågetecken när man nämner fakta (som det som nämns i #0). Vad som är ännumer beklämmande är just att många gärna håller kvar vid dessa osanningar trots att de saknar grund!

Är det inte så att havsörnen har öka tack vare att skarven har ökat förresten? Trots att skarven gärna håller till vid farleder så borde ju en och annan slinka ner i alla fall…

Farlederna ger ju upphov till en viss uppvällning så jag gissar att cirkulationen som blir efter båtar driver upp en del småfisk. Så det kan ju också vara en orsak till att skarvarna gärna håller till vid farleder.

gdsseli85
0

#4 Jo det du säger tycker jag låter fullkomligt rimligt.

Tack för stödet btw, skönt att få lite medhåll! =P

[peter54]
0

#5 Jag invänder absolut inte mot det du beskriver om skarvar i allmänhet och  mellanskarven i synnerhet. Jag tar själv tacksamt emot informationen eftersom den är ny även för mig.

Jag reagerade mest på tonläget och frenesin du gick in med. Det är förmodligen så att de som inte invände mot det lynxx sa i tråden, inklusive jag själv, inte heller kände till fakta.

Därför menar jag bara att det kunde vara läge att efterfråga en mer ödmjuk ton i påpekanden som rör eventuella felinformerade postares inlägg.

Monky
0

Jag har upplevt att skarvdebatten varit en het potatis i flera år nu. Det förvånar mig verkligen att det kan ha undgått fågelintresserade.

Jag vill inte vara inblandad i några antaganden om att man inte känner till fakta bara för att man inte invänder. Jag kan föra min egen talan och ta ansvar för det.

[peter54]
0

#7 Jag ska villigt erkänna att jag inte tagit del av skarvdebatten alls. Jag har sett en och annan rubrik om dispyter mellan yrkesfiskare och fågelfolk, men inte mer än så.

Anledningen? Ja jag vet inte riktigt varför, kanske beror det på att jag knappast har sett en skarv i levande tillstånd eftersom jag inte bott i kustnära områden och därför inte intresserat mig lika mycket för dem som för de fåglar jag haft omkring mig.

Det må vara en dålig förklaring, men jag vet i alla fall med säkerhet att jag inte kände till de fakta som presenterades av gdsseli85 och därmed kunde jag inte invända mot det som var felaktigt i tråden.