Fåglars läten
Jag var ute i dagarna och sökte lite fåglar och smög upp på en Rödhake som satt och sjöng på en gren. Jag har precis börjat att lära mig hantera blixt i skogen (vilket är väldigt jobbigt men i många fall ett måste
) nackdelen att fotografera med blixt är att man oftast bara får en möjlighet till bild innan fågeln flyger bort så att provfota och laborera med inställningar är en omöjlighet. Men i varje fall jag fick någon bild på den lilla filuren när han satt och sjöng och man kan nästan se ner i gapet på den, Rödhaken ställde faktiskt upp på 3 bilder innan jag gick därifrån.
Finns det inte ngn lampa (typ som man anv vid filmning) med rätt färgtemp?
Då kan man ju kanske anv dimmer & öka styrkan - dels sakta & till, för situationen önskad styrka - för inte skrämma dem som blixten gör?
/L
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Härlig bild på rödhaken. (Jag ser att den stoppat i sej några myggor i alla fall
)

#1 Tanken är inte fel , men jag undrar om inte dom reagerar på att det plötsligt dyker upp ett ljus på dom, enda saken är ju faktisk att prova, idag med ledlampor som inte drar så mycket ström borde det kunna fixas för en mindre peng och utan någon större extravikt.När jag sitter i gömsle så skulle jag kunna byta ut blixten och rigga någon dimmerstyrd lampa i stället . Det kanske kan funka bättre. Provar man inte så kan man ju aldrig veta.
#2 Tackar Rödhakar är ganska tacksamma att fota, dom är riktigt tuffa
jämfört med många andra fåglar.
Nja - ja undrar om de reagerar på ett konstant ljus. Det är ju bara att gå till sig själv - hur man reagerar på en blixt vs ett konstant ljus.
Huvudsaken det inte är ett för skarpt & koncentrerat - utan ett matt sken - typ diffuser.
/L
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Rödhaken fotade jag rätt mycket förra året, men med et trasigt objektiv
Och i år har jag bara sett en som hastigast.
Helt fantastisk bild Uffe, verkligen 

Tack Peter! Att fota med blixt i skogen börjar ge lite bättre resultat än utan blixt. Jag har kastat jättemånga fågelbilder som skulle ha kunnat vara finfina bilder pga stor underexponering med massor med brus osv tills jag läste en sida från någon kille i USA som i princip bara fotade med blixt , dom bilderna var så fina så att dom gav mig rysningar över hela kroppen, det är sådana bilder jag strävar efter att få men det är lång väg att gå , blixt är helt klart lösningen om man skall fotografera inne i en skog. eller under en mörk dag. knepet där är att man måste få rätt på blixtstyrkan så att det inte blir för mycket eller för lite blixtljus. men man lär så länge man lever
Jätte fin bil Uffe! Blir så avis… haha
Jag blev attackerad av en rödhake när jag va liten. Eller kanske inte direkt jag, men mina röda tofflor. ^^
Jag fick måla dem bruna istället. :)