Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettobservationer
Läst 2453 ggr
TinaNordberg
0

Starar o hackspettar

Strax utanför köksfönstret har vi 2 st hackspettbon bebodda av starar.

Tidigare år har srörre hackspett bott i ena bohålet. Han och frun var där i våras och inspekterade.

De har samsats förut i varsitt bo.

Kan statarna vräka spettarna  och överta boet?

Jag saknar Hacke som ätit här hela vintern.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Lynxx
0

Ingen aning - men vi hade starar i holken på sommaren & hackspetten anv. den som nattlogi på vintern.

/L

[peter54]
0

Jag har för mig att hackspettar gör nya hål varje säsong och aldrig använder fjolårets.

TinaNordberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ok, det är därför det finns så många hål i ett o samma träd.

Tack Uffe.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Jalking
0

Jag har satt upp en specialbyggd hackspettsholk. Där bor starar!

Jag har ändå 2 hackspettspar som äter nötter hos mig. Var de bor har jag ingen aning om, men det kan inte vara speciellt långt borta.

[peter54]
0

Vi har också ett hackspettpar här, de kommer ner till fågelbordet varje dag, ibland båda på en gång.Jag har inte lyckats lura ut var de bor, men här finns gott om hyfsat stora aspar.

Riktiga busar är de. De sprätter ut alla frön från fågelbordet så att de hamnar på marken, de sätter sig på fönsterspröjsen och hackar på rutan och nu har de börjat hacka på stören som fågelbordet är monterat på. Jag tro att det blir till att byta stör inför vintern, annars fäller de nog hela rasket.

Jag har också sett att de ger sig på andra fåglar med näbben. Idag såg jag hackspetten attackera en årsunge av grönfink.

Jalking
0

Här har småfåglarna lärt sig att inte försöka konkurrera med hackespettarna på röret med nötter. Bättre att sitta under och plocka alla nötbitar som trillar ner när hacke käkar.

[peter54]
0

Ja så är det förstås, men årsungarna har nog inte fattat att hacke är en översittare ännu. Glad

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag "hackspettsäkrat" mitt fågelbord. Hackspettarna sprätter ut 10 liter fågelfrö från fågelbordet ut på marken på bara en förmiddag, så nu har jag satt stopp för det.

Med hjälp av nätet förhindras hackspettens sprättande, men småfåglarna kan äta som vanligt {#emotions_dlg.smile}

[Doglovers]
0

Vad smart. Pilfinkarna gör precis likadant. Så där ska jag också göra med vårt fågelbord. Bra idè.

Lynxx
0

Hacksprättar? ;-)

/L