identifiering av rovfågel
Hej!
3 bilder på några rovfåglar som jag såg häromdagen, jag har "upptäckt" ett ställe inte så värst långt från där jag bor, med en massa "nya" fåglar för mig fotomässigt, som vanligt har jag problem med identifiering.
måsfåglar,andfåglar och rovfåglar har jag av någon anledning svårt för.
Så här kommer dom.

Mycket tjusiga rovisar!
1 = Brun kärrhök, tjusigt fångat!
2 =Svår. Skulle kunna vara juvenil bivråk men är troligen en ormvråk. Tycker stjärten är för smal för att vara ormvråk och juvenila bivråkar är lätta att förväxla med ormvråk. Skulle nog be någon annan också om koll på den, för den är jag inte så säker på som jag är på de två andra.
3 = Skulle säga ljus fas av ormvråk, även kallad Börringevråk. Liten liten möjlighet till fjällvråk, men spontant känns det inte så. Det är de lite ljusare stjärtfjädrarna som gör mig osäker. Fjällvråken har en mörk rand på stjärtfjädrarna och ett distinkt mörkt band på bakre sidan av undersidan av vingarna. Spontant känns inte trean som att det är tillräckligt distinkt, utan säger ormvråk, "sk börringevråk" till 95%.
mvh Martin
#1 Säger åxå Brun kärrhök
#2 Men se'n…hm…saknar det gula på näbbroten & för smala stjärtfjädrar vs ormvråk. But what else can it be? Bivråk möjligen, om man dömer efter stjärtfjädrarna.
Du får kolla på SOF
#3 Verkar vara en ung ormvråk elr börringevråk, som sagt.
http://www.myra.nu/SmyraUA-1271.html
/L
Tog mig friheten att posta en länk till bild 2 i en Fågelidentifikationstråd på Fotosidan där det huserar grym kunskap om fåglar. Det är alltid blixtersnabba svar.
Tvåan är ingen bivråk, utan faktiskt också en brun kärrhök (precis som ettan). Fast nu honan. Så det är väl inte otänkbart att det är ett par du fotograferat och att de då häckar i området rent av?!
mvh Martin

Tack för dom snabba svaren, jag satt från 7.30 till 19,00 och det var många rovfåglar där, men ytterst få kom i min närhet. jag satt uppe i ett fågelskådartorn så jag syntes rätt så bra men jag hade tänkt att åka tillbaks där och prova mitt gömsle , jag är faktiskt inte så säker på att man får göra det där.
Det är helt oskyltat men dock finns det en form av inhängnad runt området.
stället kallas för Bulls måse om någon här känner till det.
Bra, svårt att avgöra art, med så lite kännetecken - men man ser att de har samma huvudform & ögon, när man vet svaret.
--
Men det är väl bara å testa gömsle - får man inte, så finns det gott om privatpoliser, som gärna kommer & talar om det, snabbt som ögat!
--
Nope! Men Brun kärrhök tycks finnas där regelbundet - om man skall döma av det man läser när man googlar Bulls måse.
/L
Varför skulle man inte få använda gömsle?
mvh Martin

Jag vet inte om det är någon form av naturskyddområde eller liknande, Jag gick runt lite och tittade omkring och det verkar vara som om att dom vill att man skall hålla sig i närheten av tornet. då dom har satt upp staket och liknande. och om jag skulle använda mig av gömslet då hade jag sökt mig bortom tornet.
Aha - ja trodde du skulle anv det där - för att synas mindre ;-)
Men om man kollar så har man ju guidade turer där - hela sällskap som traskar runt.
http://www.naturifokus.se/rapportbullsmase2003-2005.pdf
Finns det inga skyltar som säger annat - kan man väl anta att det är fritt? Typ allemansrätten.
/L
Nu känner jag inte till den omnämnda våtmarken, jag gjorde en snabb googling. Och om det häckar trana mfl störningskänsliga arter där, så är det väl inte särskilt lämpligt att ge sig ut i våtmarken. De guidade turerna verkar ju vara i div avrinningsområden?