Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: observationer
Läst 3561 ggr
Tatsja
0

Svanen mitt i vägen

Sonen och jag var på hemväg från affären igår, när vi såg en svan som låg mitt i vägen.
Vi lyckas få stackarn att gå in på en väg som är återvändsgata, tyvärr tung trafik.
Men vi ställde bilen direkt efter den och satte på varningsblinkers.

Ringde polisen som var väldigt snorkiga och inte visste när de kunde få ut en bil.
Sen var deras svar att de ger den ett nackskott och inte tar hand om den.

Ringde då kommunen, som tog  kontakt med djurrätten.
De sa då att deras jägare skulle komma inom 10 - 15 minuter.

Jag vägrade att lämna svanen åt sitt öde och väntade in honom. Sen ser vi hur en lastbil kommer från Nordkalk. Tack och lov så stannade den för vägning.

Under tiden kommer jägaren och sonen gick ut och pratade med honom. Han observerade hur den var i skick och såg att fjädrarna var fulla med olja.

Svanen var även svag, hade nog inte fått mat på länge.
Sonen kom till mig och rapporterade och jag sa att hon han inte hade något val, ville jag inte vara kvar och se.

Vi fick ett stort tack och åkte därifrån.
Sonen satte på hög musik så vi inte skulle höra skottet.

En svan, flera månader för tidigt här, i denna kyla och så svag.

Nu har den det bra i regnbågslandet.

Det var bara vi som stannade för stackarn.
Alla andra bara körde förbi.
Undrar vad de tänkte när de såg en svan mitt i vägen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

TinaNordberg
0

Tatsja, du har gjort vad du kunde och ska ha all heder för det. Verkligen illa att du blev så avigt bemött av polisen.

Om fågeln hade gått att rädda kan jag inte uttala mig om. I regnbågslande har alla det bra(tror jag)

Människan av i dag är så upptagen av sitt, att de vill inte ens inse att ett djur kan behöva hjälp. Det finns även de som bara passerar människor som behöver hjälp.

Skönt att du brydde dig och berättar, även om jag tror att de som läser det här inte är någon av de som verkligen skulle behöva det.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tatsja
0

Ville bara dela med mig av en händelse mitt i Köping. Svanen tillhör en av de vackra fåglarna.

Väl mött, Tatsja

TinaNordberg
0

Va, bor du i Köping Tatsja? Där är jag mestadels uppvuxen. Bor nu utanför Kolsva mot V:a Skedvi. Nästan grannar ;)

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tatsja
0

Då vet du kanske var Mälartorget ligget, mot Malmön. Jag bor i radhusen innan Mälartorget, där det brann för några år sedan. En som blev vräkt, tuttade på.

Kolsva har min äldste son flyttat till. Tjejen och han bor i ett hus, ska dit och hälsa på för första gången idag.

Väl mött, Tatsja