Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 3308 ggr
[peter54]
2011-01-04 14:32
0

Varför …

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg något idag som jag aldrig sett tidigare. Småfåglarna äter på de stora klumparna av skitig snö som falller av från bilarna stänkskärmar.

Att fåglar äter snö för att få vatten på vintern vet jag, men detta är hårda klumpar som föll från en bil igår och det är 12 grader kallt, så det borde inte vara större vatteninnehåll i dem än vad det är i vanlig snö.

Att småfåglar skulle vilja åt saltet vivlar jag starkt på eftersom de har svårt att tåla salt såvitt jag läst.

Dålig bild, men man ser ändå vad som sker.

TinaNordberg
2011-01-04 17:36
0

Är de månne ute efter sandkorn för matsmältningen?

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

LisasFoto
2011-01-04 18:01
0

Kanske relaterat, kanske inte.
Men innan snön kom hade jag en grupp på 8 - 10 pilfinkar som ägnade en hel förmiddag åt att flyga fram och tillbaka mellan min stora tuja och ena hjulhuset på bilen. Aldrig sett det tidigare och har ingen aning om vad de tyckte var intressant just där.

[peter54]
2011-01-05 00:00
0

#1 Nix, inga sandkorn, jag har kollat att det bara är riktigt skitig stenhårt frusen snösörja.

Monky
2011-01-05 00:57
0

Kanske kan det vara så att den gråsvarta sörjan innehåller en hel del partiklar som kommer från bildäck och vägbanan.

Partiklarna i fråga är ofta koppar, järn, zink, svavel, kalcium, kalium mfl. Kanske är det dessa spårämnen som lockar…