Två odientifierade gäster.
När jag ändå är här måste jag passa på att fråga om två fåglar som varit här och ätit och som jag inte kan lista ut vilka de är. Kan inte hitta någon av dem i min fågelbok.
Tyvärr blev det inga foton genom fönstret…det var lite för korta visiter (och för skitiga fönster
).
1) En gråbrun med ett vitt eller möjligtvis gult smalt streck längs med vingarna (horisontellt när den satt alltså). Storlek som en stenknäck ungefär och jag tror den hade den typen av näbb. Bakifrån såg det ut som att den var lite blåaktig på vingarna, annars bara gråbrun…väldigt anspråkslös!
2) Den andra var ganska ljust grå, väldigt randig (och mörkare) bak när den satt, prickig på bröstet, tror den hade något vitt på vingarna också…men fick bara en mycket snabb titt innan den försvann igen. Lite större än en talgoxe.
Väldigt tacksam för förslag på vad det kan vara

Hej,
Grönfinkshona skulle kunna passa in på nr 1, honan kan uppfattas som ganska anspråkslös, med lite gulgrönt på vingen och med lite kraftig näbb.
http://species.wikimedia.org/wiki/File:European_Greenfinch_male_female.jpg
Den där nr 2 har jag ingen aning om tyvärr. Skulle du kunna beskriva lite till? På vilket sätt var fåglen randig?

Hej! Hade hunnit glömma att jag hade en tråd här.
Har funderat och funderat och även frågat inne på Svensk Natur…och jag undrar om inte båda var grönfinkar (som försökte lura mig
)
Nr 1 uppfattade jag som större än en grönfink men kan för mitt liv inte komma på vad det annars skulle vara. Randen på vingarna stämmer! Hade för en vecka sen en väldigt sjuk grönfink här och den såg ganska stor ut tack vare att den var helt uppburrad.
Nr 2 stämmer egentligen väldigt bra med grönfink förutom det prickiga bröstet. Har sett att en del andra arter kan vara prickiga när de är unga men inte hittat den uppgiften om just grönfink, men kanske ändå.
Det mörka och randiga var nertill på "ryggen" när den satt med vingarna ihopfällda. Ungefär som en talgoxe men jag uppfattade det som ännu tydligare ränder och fågeln var betydligt mörkare där än på resten av kroppen.. Dock fick jag ju bara en väldigt kort glimt och det börjar bli ett tag sen…
Tack för ditt svar!

Ja, fåglar kan se betydligt större ut när de fluffar upp sig ordentligt. Det kan ju har varit en hona och en juvenil (unge). Ungarna har lite randigt bröst.
http://wildaboutbritain.co.uk/gallery/showimage.php?i=9928&c=44
Grönfink är ju en trevlig och tacksam gäst vid fågelbord så håll utkik så ser du dem säkert snart igen.

Då har jag härmed bestämt att det var två grönfinkar
Tack så mycket!
Hade en stor flock grönfinkar här för ett tag sen…men nu har jag bara sett den som var väldigt sjuk och sen försvann. Får se om de kommer tillbaka eller om de bara mellanlandade under flytt.
Under tiden ska jag försöka ha koll på min skinheadtalgoxe…vet du hur lång tid det tar innan det kommer nya fjädrar när de förlorat dem? Den här talgoxen är helt kal på bakhuvudet och nacken och har så varit ett tag. Den verkar må utmärkt än så länge men lär få det tufft när det blir kallare…hoppas den ska klara sig!