Vilken fågel?

En sädesärla, hona=)

Är det någon skillnad på hona och hane? :O
Jag sökte på sädesärla hona, och det fanns ingen bild som liknande denna :/
// Dodat :)
#2 Om man söker enbart på sädesärla så finns det några bilder på honor. Exempelvis den här.

Jag tycker det ser ut som en juvenil sädesärla. Honan har ju liksom hanen (dock i mindre utsträckning) svart haklapp och svart hjässa, samt vita kinder.

Påminner mer om en juvenil vilket det säkert är när jag tittar närmare.
Däremot ser även de vuxna ut så där på sensommaren då de byter dräkt inför vintern
#4, #5 Ja det är möjligt att det är en unge, men det som talar emot är att den har fullt med mat i munnen som den verkar ha fångat själv, dessutom ser det ut att vara mer än ett litet kryp den har i näbben.
Det tar ett tag innan ungarna är såpass skickliga att de klarar av att ta ett byte när det redan finns ett i näbben.
Det andra som jag tycker talar emot att det skulle vara en årsunge är att de inte borde vara såpass utfärgade redan.
De brukar ha den gulaktiga kycklingringen runt ögat till exempel.
Den här bilden på två sädesärleungar är tagen den 15 juli.

Jag har lite fler bilder, så kanske ni kan hitta vad det är för något :)
Kommer imorgon :)
#7 Fågeln på din bild är definitivt en sädesärla. Diskussionen nu handlar bara om huruvida det är en vuxen hona eller en årsunge.

Okej,
men vill ni ha bilder för att ta reda på det? :P

Om du har fler vore toppen=)
Kanske en framifrån så man ser bröstet?

Kommer kanske imorgon, bröstet är vitt, med lite grått längst uppe, har bild på det :)
En vuxen hona som samlar mat.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Som monky skriver så ska även en sädesärlehona ha svart haklapp och hjässa vilket fågeln på bilden inte har. Sädesärlan har i alla dräkter svart haklapp/bröst men i varierande omfattning. En ad hona borde vara mer svart än fågeln på bilden och att den redan nu skulle rugga till vinterdräkt är jag tveksam till. En juvenil borde det vara alltså. En hona kan det förstås vara men inte adult!
Men fler bilder vore bra
Men ungarna har också svart haklapp, se på min bild i #6.
Inte säkert den svarta haklappen syns från den vinkeln. Finns det någon bild där man ser bröstet vore det toppen!