Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: fågelidentifiering
Läst 5741 ggr
xscat
0

Konstigt läte från mås

Hej, jag är ingen fågelskådare men hittade den här sajten när jag googlade. Jag bor i centrala Ängelholm i Skåne, och har de senaste månaderna blivit fascinerad av vad jag tror är en tretåad mås som har ett väldigt konstigt läte. Vi har ju många måsar här eftersom det är en kuststad, men det är första gången jag hört en mås som låter så här. Jag tror det är samma mås varje gång eftersom den sätter sig på samma plats, men det kan jag inte vara säker på förstås. Lätet den gör låter ganska exakt som en mycket gnisslig dörr som öppnas, ett väldigt gällt läte. När den gör det lätet kastar den huvudet uppåt. Sedan kan den sätta igång och låta som en "normal" mås efteråt, men så kommer det här lätet igen. Det är så pass högt så när jag varit på balkongen och pratat med någon i telefon så har de undrat vad det var som lät! Vet någon om det är ett normalt läte för en mås eller vad det är? Jag vet inte om jag sätter in frågan i rätt kategori men hoppas ändå få svar. Susann

NaimaG
0

Det är svårt att säga efter din beskrivning vad det kan vara. Det lättaste vore om du kunde ta bild på måsen och kanske spela in ljudet och lägga upp här. Måsar finns i flera olika arter men just skrattmåsen kan ha en tendens till olika läten om du nu är säker på att det är en måsart och inte någon annan sorts havsfågel.

xscat
0

Hej Naima, jag kollade i Wikipedia OCH i mina fågelböcker och där stämmer beskrivningen exakt på en tretåig mås. Vingarna har sådana svarta ränder som syns på bilderna av tretåig mås och i övrigt är den ljus. Det enda jag har att spela in med är diktafonfunktionen på min mobil och jag misstänker att det inte blir allt för bra ljud. Jag försökte spela in koltrastsången på morgnarna med den men det som hördes mest var ljudet av fläktmotor som sitter på toppen av hyreshuset, där jag bor på översta våningen. :-)

Finns det inte någon sajt nånstans med läten så man kan jämföra?

Susann

NaimaG
0

I denna artikel finns olika sidor.

Monky
0