Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 2853 ggr
NaimaG
0

Nötter på bilen

Har du någonsin fått nötter kasstad på bilen från skyn när du varit ute och kört? Om ja så besparar jag dig mysteriet genom att säga att kråkor använder denna teknik för att knäcka nötternas skal.

Kråkorna kasstar ofta nötterna på traffikerade vägar och låter bilarna krossa dem så att de sedan kan äta det.

Därför regnar det nötter. Flört

NaimaG
0

Skicklig teknik.

Lena1971
0

Precis som när örnar vill äta sköldpadda då. Någon som fått en sån på bilen? Flört

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

NaimaG
0

#2 Nja, inte riktigt än men jag lovar hålla utkik efter regnande sköldpaddor. Skrattande

Deklol
0

Det är inte bara för att bilar ska köra över nötterna som kråkorna kastar dom mot asfalten, utan också för att de ofta spricker då de landar. Jag har varit med om detta på en ödslig landsväg här i Skåne. Det föll en valnöt från ovan, och eftersom det knappast var några valnötsträd i närheten blev jag förvånad. Det enda jag såg var en kråka högt uppe i luften, men då visste jag inte att dom var så smarta. Ett par dagar senare läste jag i Illustrerad Vetenskap en stor undersökning om kråkan, då just detta togs upp. Experterna tror att kråkan är en av, om inte DEN smartaste fågeln som finns, och denna teori bygger på ett flertal experiment och undersökningar.