Berguv
hur skall man få en uv på foto/film ?
när skall man vara ute, var, hur ?
hmm.. jag hör uven i skymningen varje kväll men mer än det vet jag inte… kan man lura till sig den på något vis ? mat någonstans eller något ?
Beror lite på vart du bor. En berguv häckar i stora delar utav sverige men inte i lappland, nu såg jag att du bodde på Åland och där har jag tyvärr aldrig varit så jag känner inte till några häckningsställen för berguven där. Men jag vet att deras revirområden består utav varrierande landskap och boet brukar läggas på en klippavsatts och det är hanen som väljer den.
Att fotografera fåglar som är till den "skygga varrianten" är det full zoom på objektivet som gäller, lättast blir det ifall man har ett teleobjektiv ifall det skulle bli för svårt att komma nära en fågel.

Gå in här på svalan http://artportalen.se/birds/default.asp
och välj det område där du bor. Scrolla ner till listan tar slut, till höger lägst ner står det sök art, gå in där och sök på berguv så ser du var i närheten av dig den har rapporterats under den senaste veckan.
Du kan ju kontakta en lokal ornitologisk förening också.
Lycka till och hoppas du får se den!
Jo den häckar i lappland men möjligen hålls lokalerna hemliga.
Sen ska man nog ta kontakt med ornitologer så man inte stör den tid dom ligger på ägg.
När ungar är födda brukar det inte göra så mycket att störa.
Om du hör dig för kanske du får följa med på märkning t ex.
Många lokaler hålls hemliga.
Mvh/-Anders
#4 Ja den info jag fått så häckar de inte här uppe men det kanske är som du säger att det hålls hemligt.

tack så mycket !:D skall se om jag kan följa med på någon märkning.. men vem skall jag prata med ?
Det finns säkert någon lokal fågelkännare som känner till allt.
Någon ornitologisk förening eller nåt.
Mvh/-Anders
#3 Gulligt <3