Rapport!
Hej,
Tar mig friheten att starta en tråd som jag tycker tillhör forumet i allra högsta grad! En rapporttråd! 
Nu så här på våren är det så skoj att få årskryssa våra efterlängtade sommargäster, och då och då dyker det upp helt nya kryss!
Jag börjar med en liten rapport från den 28 mars ifrån Södertälje.
Sädesärla (min tidigaste någonsin!), grågås, sångsvan, trana, gråtrut (adult), rödhake och sävsparv. Två helt nya kryss för mig var dubbeltrast och mindre korsnäbb.
Om du vill veta vad som kan finnas nära dig så kan jag rekommeendera denna sajt; http://artportalen.se/birds/default.asp

Såg en duvhök i Ryssbergen(Nacka) igår! Man ser ofta resten av dess byten där men det är bara andra gången jag ser den(där alltså kanske bäst att tillägga). Nu gäller det att ta reda på om den också häckar här.
Sen så ropade gröngölingen här i Bagarmossen idag, ett härligt vårtecken!
Var vid Isbladskärret igår och idag (på södra Djurgården). Där har jag sett gröngöling, skedand och bläsand för första gången i år. Jag såg dessutom stenknäck och mindre strandpipare, vilket jag tror var för första gången i livet, åtminstone som jag känner till.
I övrigt skådades en hel del annat, men kanske inte som är värt att nämnas.
Jag ligger hemma med jordens förkylning och har inte kommit ut än :(. Hoppas på att få göra det snart nog för vädret är ju så härligt. Älskar era rapporter dock.
#2 Gröngölingar är relativt svåra att se pga fjäderdräckten, specielt så här mot sommaren till. Du hade verkligen tur. Jag lyckas aldrig se någon.
ja här har de flesta redan kommit- saknar nu bara svalorna och flugsnapparna av de som jag kan se hemma på gården. Bor i sydvästra Värmland i ett fågelrikt område.
Gröngölingar har vi gått om här och jag har även fått ynnesten att få se en vitryggig hackspett i trädgården. Jag känner mig privligerad
Jag var ute i morse och fotade flyttfåglar (i luleå), fick se bl.a. sångsvan, kanadagås, tranor, gräsand och andra arter som jag tyvärr inte känner till namnen på.. Det var i alla fall riktigt roligt!
Idag sjöng både lövsångare och grönsångare i Nackareservatet! Äntligen
Igår såg jag 10-15 svanar komma inflygandes i två olika grupper. Idag har jag sätt gäss och änder beta på gräsängen här i norr.

Såg äntligen ladusvalan ute på Djurgården häromdagen!
Två fålegsjöar strax norr om Stockholm hade att bjuda på rödbena, enkelbeckasin, mindre strandpipare, fiskgjuse, brun kärrhök, sävsparv, gulärla, grågäss, bläsand, stjärtand, kricka, årta, skedand och järnsparv. Den sistnämnda var nytt kyss för mig.

Kungsörnar fick jag även se i söndags! Det var himla roligt att se. Fick även någon bild på en av dem men det blev ingen vidare bra kvalitet eftersom jag var en bit bort.
#8 Kul! Hur många har du kryssat hittills? Jag har liten koll på fågelsjöar/lokaler, men är Järvafältet bra för fågelskådning? Skulle vilja åka dit, men maken verkar vara rätt allergisk nu.
#9 Skoj se kungsörn! Nästa gång kanske du får bättre bild :)

#10 Har faktiskt ingen kolla på årets kryss, håller bara ordning på totala kryss….hyfsat i alla fall…har dessvärre tappat bort en gammal lista så jag fick rekonstruera en ny, med en hel del bortfall av arter som jag inte minns…
Angarn nära Vallentuna och Fysingen i Upplands Väsby är trevliga sjöar.
#10 Jepp! Förhoppningsvis :)
#11 Okej. Tackar för tipsen!
Nu har svartvita flugsnapapren kommit så nu blir det slagsmål om holkarna! Såg idag en svartvit flugis jaga bort både en blåmes och en talgoxe från en holk! Den slogs faktiskt med båda fåglarna men det kan ju bara ha varit en av de som hade holken i besittning, märkligt. Hur som helst så vann förstås flugsnapparen och den såg verkligen ut att gotta sig åt de andras nederlag! Det gäller att vra tuff om man kommer sent till häckplatserna och de bästa holkarna/hålen redan är upptagna!
Apropå järvafältet så är Säbysjön en utmärkt fågellokal! Både säby strandäng och det sk 30-meters kärret. Sen finns också väsby sjöäng mer centralt på järvaföltet och förstås de fina skogarna i området. En dag på järvafältet kan ge massor av fågel
#15 Vad bra, då vet jag 

Jag hörde näktergalen igår, även lövsångare och trädgårdssångare. Och idag hörde jag svartvit flugsnappare. (Stockholm)

Såg en ladusvala för ett par dagar sedan. (Gotland)
HH
Jag var ute och spanade efter huggorm igår och hörde göken, två faktiskt, en i öster och en i väster. Jag bor 45 km nordväst om Uppsala.
#19 Jag tyckte att jag hörde en igår men det var i så fall bara en gång. Därför vet jag inte om det kanske var något annat.
HH
Enda jag har att rapportera idag är att en gråsparv lyckades flyga in på min inglasade balkong i morse. Tyvärr hade den svårt att komma ut så jag fick masa mig upp och hjälpa den. :)
Såg 1 (!) svala igår och i torsdags en massa (15-20 st) av de härliga strandskatorna. De sprang omkring på en åker. Alltid lika roliga
att se. Jag bor i norra Halland.
Min fru hittade ett staräggskal idag. (Gotland)
HH
Grå flugsnapparen har kommit(Stockholmstrakten)! På samma lokal sitter mindre hackspetten och trummar
Svarthätta, lövsångare, grönsångare och svartvit flugsnappare sjöng flitigt. Något mindre frekvent hördes svartmesen.
Göken hördes i morse.
Halsbandsflugsnapparen har anlänt.
HH
Den 20/3 mina första ormvråkar för året.
Den 8/4 såg jag årets första ( för mig ) fiskgjuse, och de var två stycken. Även bruna kärrhökarna hade anlänt, det är möjligt att någon såg dem tidigare än mig.
Jag såg dem idag också, allihopa.
( Uppland )
Första gökarna (två på en gång, en i öster och en i väster) hörde jag den femte maj. Den bruna kärrhöken dök upp i torsdags (13/5) och samma dag kom massor av fruktansvärt stora mygg.
Vi fick in ganska många mygg på kvällen och jag ägnade minst en timme med flugsmällan.
Pojken fick ett myggbett i pannan som blev en stor bula och ögonen blev igenmurade och kliade så han grät. Det blev behandling med tavegyl och ögonbad med koksaltlösning.
Idag kom sommarvärmen (puh), 25,3 grader i skuggan på eftermiddagen.
OT-rapport: Årets första getingar, blä!

Hörde min första svarthätta för i år häromdagen på djurgården. Många näktergalar, rödhakar, koltrastar m.m. sjöng för fullt. En och annan talltita hördes emellanåt.
Lyckades även få höra enkel- och dubbelbeckasinspel i förra veckan, samt vass-, säv- och gräshoppssångare, och skåda ägretthäger och dvärgmås, allt detta strax söder om Uppsala.
Svartvita flugsnapparen och tornseglaren dök upp här idag.
Det ska bli spännande att se vad som händer nu när båda holkarna som flugsnapparen brukar bo i redan är ockuperade, den ena av blåmes, den andra av pilfink.
Den svartvita flugsnapparen har ju rykte som en hårding som kan kasta ut befintliga byggare om den är upptagen när han kommer.
Nu har tornseglaren kommit till Stockholm
Enligt min definition är det sommar när tornseglaren är här!

Var ute igår en sväng strax söder om Uppsala och kryssade flodsångare, vaktel och vattenrall som va nya kryss.
Hade turen att få se en hornuggla som förföljdes av en kråka, höra kornknarr och se en del brun kärrhök.
Hade hoppats på stäpphök också men det blev ingen.
Här har rördrommen börjat sitt "tomflaskblåsande" under kvällar och nätter.
Jag vet inte exakt var någonstans nere vid Tämnaren den egentligen håller till, men jag gissar att man behöver vara amfibie för att ta sig ens i närheten.
Jag var ut en sväng igår och såg trädgårdssångare, svarthätta och storspov. Syrénerna är på väg att slå ut här och liljekonvaljerna i skogen.
#33 Vart är det du beger dig när du säger "söder om Uppsala?"

#34 Lövstaslätten och Fyris, övre föret. På svalan, som jag länkat till i #0, så kan man kolla en massa områden. Man kan också se på kartor exakt var observationerna gjorts.

#35 Såg förresten att det ska finnas sommargylling vid Tämnaren. Kan ju va ett hett tips om du har nära dit! 
#36 Ja, jag vet till och med var man ska leta efter den 

Härligt! 
Stararna är utflugna nu. Tomt i alla holkarna.
HH