Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettobservationer
Läst 3558 ggr
Spectabile
0

Stjärtmes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stjärtmesen är en favorit för mig för tillfället. Dom är så söta Kyss

Rörig bakgrund, men, men det får gå ändå.

NaimaG
0

Så söt, den såg ut att vara mitt under en ruggningsperiod.

Spectabile
1

Den som kan något om den här arten får gärna berätta. Det borde jag naturligtvis skrivit redan igår, men bättre sent än aldrig :)

[peter54]
0

Den är inte ovanlig, men ganska anonym, så man ser den inte så ofta. På vintern syns de ibland i mestågen som stryker omkring och letar småkryp.

De bygger lustiga bon, nästan som de afrikanska vävarfåglarna hängande bon, fast stjärtmesarna brukar placera boet mellan två eller flera grenar som växer över/under varandra.

Boet innehåller precis som hos en del andra mesar, många ägg, ända upp till 15 st små vita ägg med rödbruna prickar.

På sommaren finns stjärtmesarna i lövskog, men på vinter kan de även vistas i barrskog. De är stannfåglar, men stryker ibland söderut om vintern blir hård.

Förekommer i hela landet utom längst i norr. Fågeln på bilden är inte i ruggning, de ser ut så.

Spectabile
0

#3 Tack Peter! Det var jätteintressant att få veta hur de bygger sina bon.

Undra var "mina" Stjärtmesar tänker bygga sina bon, eller om dom redan gjort det? Det skulle vara så roligt att få se när ungarna kommer ut Glad

[peter54]
0

#4 Jag har ibland sett stjärtmesbon i vildvuxna nyponrosbuskar. De brukar inte sitta så högt upp, så vet man hur de ser ut är de ganska lätta att hitta om där finns några.

isa
0

Jag har bara sett dem en enda gång. De var två stycken, som rörde sig i ett träd i ett område där det är jättelite folk. De var väldigt söta och fina.Glad Jag trodde de var skygga, men någon inne på "svensk natur", (det kanske var du peter54? )förklarade för mig att de är inte skygga, men de följer inte det vanliga meståget, därför ser man dem inte så ofta.