fiskgjusens ägg
Är det någon som vet hur fiskgjusens ägg ser ut? Är de orange-färgade med svarta prickar?
(flyttade ditt inlägg till kategorin rovfåglar)
Man brukar beskriva fiskgjusens ägg som kanelfärgade, men jag har aldrig sett något sånt ägg så jag vet inget om prickar.
Måste bara skicka en länk
fiskgjuse "livecam" skottland?
_om ni tycker att det låter konstigt (fladdrande ljud)) kan det vara för att en talgoxe snor luddet från micken?
_
Här är en länk fiskgjuseägg

Hittar bara denna bild. Men utseendet på ägg kan variera mycket. Du kan nog maila Naturhistoriska riksmuseet, de har äggsamlingar och mycket kunskap.
http://www.wildlifeextra.com/images/osprey-eggs.JPG
Jag vet en bra bok som heter Birds Eggs av Michael P. Walter som jag själv ska ha nånstans men hittar den inte
Kan rekommendera den annars.

Hittade två bilder vid en snabb sökning (Latin är allt bra att kunna ibland):
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#5 Oj, den där första länken måste väl ändå handla om olagligheter, eller?
Inte får man väl handla med ägg eller delar av fåglarna som de gör på den sajten?

#6 Osäker på om det är lagligt eller inte, speciellt då det är ett amerikanskt företag. Vet inte hur lagarna i USA är för sånt här. Länkade enbart för att det var den första sidan jag fick upp när jag googlade 
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#6 Jag läser att det är en "replica", vilket jag tolkar som en kopia
#8 Jag såg det också vid närmare studie av sidan. Då är det förstås inget brott.
Tack snälla ni för alla svar.
#2 Nu när jag fått se bilder här på flera ägg, så stämmer kanel-färgat mycket bättre.TAck.
#3 Tackar för ännu en härlig webbkamera på fiskgjusebo! DEt var på din första länk till den första webbkameran på det "finska" fiskgjuseboet, som jag såg något som såg ut som ett ägg, när föräldrarna inte var där.
#4 Japp, tackar så mycket . På din bild ser jag nu, att det måste ha varit ett ägg som jag såg. Det är det sannolikt också, för nu ligger hon och ruvar jätteofta, nästan hela tiden. Kanske det var ljuset, den dagen ( mycket soligt ) som jag kollade , som gjorde att det såg orangefärgat ut?
#11 Kollade finska boet vid flera tillfällen igår och såg ingen fiskgjuse, bara ett ägg i boet. Jag vet inte vad som hänt men idag är boet tomt.
Den som kan finska kan säkert få reda på vad som hänt, här ser man att andra fåglar varit intresserade av ägget (igår besöktes boet av en havsörn och idag av kråkor).
Trist, förhoppningsvis går det bättre för de andra fiskgjusarna.
#12 En gjuse är där nu och sitter och tvättar sig. ( finska boet ) men den sitter på kanten, och hela "grunden" i boet syns, och jag ser inget ägg längre.