Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 2668 ggr
OlleA
0

Galen flugsnappare

Sedan den svartvita flugsnapparen kom för ett par veckor sedan har han varit alldeles galen. Varje morgon flyger han mot mitt köksfönster med duns efter duns, gång på gång, antagligen för att jaga bort rivalen han ser i sin spegelbild. Jag har försökt med att sätta upp ett par tidningssidor på fönstret, men han hittar ändå "rivalen" vid sidan om pappret. För ett par år sedan lärde jag mig att formen på "rovfågelsiluetter" inte spelar någon roll, för bara det sitter något på fönstret så ser fåglarna att man inte ska flyga där. Hur är det med det egentligen? I det här fallet fungerar det uppenbarligen inte. Nu har jag på försök täckt hela fönstret med tidningspapper på utsidan, för att se vad den lille rackaren tänker hitta på då. Har ni några andra tips? Att ha köket "inbunkrat" hela sommaren skulle inte vara så roligt.

Olle

NaimaG
0

När jag var yngre hade jag samma problem med en skata som konstant krocka mot min balkong dörr varje dag och oftast hela dagarna. Det slutade med att jag öppnade balkongdörren på vid gavel och kråkan var då dum nog att flyga in i lägenheten, väl inne så jagade jag ut den och resultatet blev en vättskrämd skata som aldrig återvände. Det kanske kan vara ett alternativ, hellre att man skrämmer upp den lite än att den riskerar dö eller förstöra näbben.

fotokrafs
0

Håller han fortfarande på?

Vet inte vad du skall göra. Funderar på om du kunde sätta matt fönsterdekor eller solfilm på utsidan av fönstret, om sån finns det vill säga. Han har nog vårkänslor så förhoppningsvis kommer han inte hålla på hela sommaren.