Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: matningholkarfågelbad
Läst 3891 ggr
Jalking
1

Vill inte mata kråkorna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en jättetrevlig fågelrestaurang i vinter med nötter, talgbollar, solrosfrön och vildfågelblandning på menyn. Många vackra och treliga besökare.
En av de trevligare gästerna är ett par vitryggade hackspettar som älskar talgboll. Därför tänkte jag fortsätta matningen ett tag till, kanske jag rent av håller på hela sommaren. Men… de senaste dagarna har kråkorna börjat förse sig av talgbollarna. Det som hackspettarna och småfåglarna äter av ett par dar försvinner på nolltid när kråkorna kommer. Jag har sett dem genom fönstret. De hänger inte på talgbollen som andra fåglar, utan sitter på grenen ovanför och lyfter talgbollen och äter upp den. Jag testade att göra ett "tak" av locket till en glassburk för att förhindra tjuveri uppifrån. (bild) Funkade två dagar, nu har de hittat något annat sätt att sno talgbollen, har inte lyckats se hur.

Tips om hur jag kan mata hackspett utan att mata kråkor?

Jalking
0

Här är min trevlige gäst

Jalking
0

Den här mojängen fotade jag i dag under fågelrestaurangen. Första gången jag ser en sån. Steglits om jag inte tar fel. Enligt min fågelbok borde den inte alls finnas här i Siljansområdet.

[Chano]
0

Om du har en vitryggig hackspett vid matningen är du den enda i sverige. Så jag skulle tro att det är någon annan spett.
Mindre hackspett har också ganska mycket vitt på ryggen.

Den spett du fotat här är en Större Hackspett.

Steglitsen finns där nere och en har setts i Arvidsjaur Lappland i vår.
Den är väl inte så där jättevanlig där vid siljan men i lappland är den väldigt sällsynt.

Trevliga bilder

Mvh/-Anders

Jalking
0

Efter en bättre koll i min gamla fågelbok inser jag att du har rätt angående hackspettarna. Trevliga besökare är dom oberoende av art.

Inga tips om kråksäkra talgbollar, någon?

Spectabile
0

Jag hade samma problem som du. Jag köpte en hållare till talgbollarna och sen hängde jag in den djupare i buskarna än vad du har gjort. Hackspetten krånglade sig in där ändå men skator och kråkor klarade inte av det, sen blev frid och fröjd på torpet.

HellviHumle
0

Kan du inte lägga en bit reviteringsnät över? Bind fast det i busken/trädet.

HH