Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: fågelfysiologihälsaskador
Läst 3747 ggr
Martin
0

Vem är liemannen (fågel?)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilderna kan delvis tas som stötande och därför lägger jag inte upp dem med bild i inlägget, utan klicka för större bild.

En duva som mött sitt öde, i en park centralt i Malmö. Tror inte det finns räv i den parken eller dess närhet. Ugglor har jag sett i vinter. Pilgrimsfalk syns om inte dagligen så i varje fall varje vecka passerande Malmö om man tittar på Artportalens "dagens fågel". Sparvhök har jag själv sett då och då och även tornfalk. Mink finns längs kanalen och vallgraven intill Malmö Hus Slott som ligger precis i anslutning till parken.

Skadorna på duvan i sig ser ganska "små" ut. Gått ganska hårt åt hals/huvud. "Fint" plockad, inte allt för nersmutsat runtomkring (vilket ses på bild 2). Någon som har en gissning på vem som är liemannen? Går det ens att avgöra av bilderna? Själv lägger jag min på sparvhöken men trodde faktiskt att duvor var lite för stor för den.

mvh Martin

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Översiktsbild

mvh Martin

NaimaG
0

En gissning på katt kör jag på.

Martin
0

Lösa katter finns det ganska gott om i området, men jag tycker det är rätt sällan duvor sitter på marken och intill här fanns inte direkt buskar att smyga i. Tycker ofta man ser duvor söka föda på marken, men nattvistet (förvisso inget som säger att den är slagen på nattkvisten) tar den ju ofta i träden.

mvh Martin

Monky
0

Dukhök antagligen, kan vara en riktigt skicklig sparvhökshona också. De är vanligare stadsfåglar än man kan tro.

Håll utkik! Det är skoj att se dem men de är ruskigt snabba! Såg själv en duvhök för bara nån vecka sen på Skeppsholmen, den blev snabbt bortjagad av ett gäng kråkor.

Anders 50
0

Helt klart en rovfågel. Vilken är inte lätt att säga.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

storost
0

För mig är det också klart en rovfågel.

Men en sak till, rävar finns oftas i stor städer. De har mycket mat (ur sopkärlar osv.). Till exempel i Zürichs närhet finns stora skogar, men största population av rävar finns där i stan!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

NaimaG
0

#6 Ja jag har sätt en räv mitt i stan här i Umeå jag en iskall natt när jag var ute med pollare. Vi blev alla väldigt chockade av att se en räv gå mitt på torget må jag säga.

storost
0

Rävar och katter har en enormt anpassningsförmåga. De finns nästan överallt.

min egen hemsida.

Martin
0

Jo, jag vet att vi har räv även centralt i Malmö, fast just här skulle de ses oftare i så fall då det inte är några jätteområden för dem att ha sina gryt på och inte är alltför igenvuxet.

Pilgrimsfalk har som sagt ofta setts på ett 25-våningshus intill parken och sitter ofta på takkanten där. Det finns väl häckningsförhoppningar även om jag inte tror det. Men duvhök hade jag faktiskt inte tänkt på, men det skulle det kanske kunna ha varit.

mvh Martin

storost
0

Möjligtvis har de blivit störd tidigare och undviker att bo där. Rävar går runt nästan hela natten för att hitta mat. När de söker mat, följer de en rutin till de har blivit störd. Sen sökar de en ny rutin, t.ex. att de går först någonannanstans och sen till den platsen var de har blivit störd eller de unviker platsen helt. Deras gryt kan vara var som helst.

min egen hemsida.

Anders 50
0

Jag vidhåller fortfarande att det är en rovfågel som är duvans baneman, något annat djur plockar inte fjäder för fjäder på detta viset.

Räven lämnar inte ett byte i detta skicket.

isa
0

#11 instämmer med dig. Sådär brukar det se ut när duvhöken har varit framme.

Anders 50
0

#12 Japp!  Glad

storost
0

#11 Vem har sagt nånting annat?

min egen hemsida.

Anders 50
0

Börjar man läsa från inlägg #6 så kan man få en uppfattning om att det kanske är räven som varit framme!

Annars så finns det även grävling i städerna, om vi nu ska prata om djur som inte tagit duvan.

storost
0

Jag håller med dig, att man kan få den uppfattning.

Grävling, det har jag inte tänkt på.

min egen hemsida.

[Chano]
0

Jag tror på en att en annan fågel tagit den.
Troligen en hök.
För mycket kvar av fågeln för att en räv eller en grävling skulle lämna den.
När jag ger fåglar till räven blir inget kvar i princip.
Ser det även där räven smugit sig på orrar och tjädrar som sover under snön.
Mvh/-Anders