Fågelbad
Jag skulle gärna vilja en ett snyggt och stort men ändå billigt fågelbad, då gärna med bump så vattnet cirkulerar hela tiden. Är det någon som vet vart man kan köpa en sådan?
Jag har kollat på Plantagen, Blomsterlandet och Coop men de är så förbasskat dyra. Jag vill ha något som man kan ställa på en balkong.
Någon med rekommendation?
Har du kollat på Granngården? Dom brukar ha en del sådana grejer. Fast dom kanske är lika dyra där.
#2 Det har jag inte men de kan ju har kampanjpriser *medlemskort =D*

Varför inte göra en själv? Gör en hög med jord, lägg över en plast, tillverka en ram av trä och fyll på med betong. Låt torka den och voilà. När du vill ha att vatten ska cirkulera då stoppa i en eller två pinnor i jordhögen och efter torkning av betongen ta bort de och stoppa i en slang.
Vänliga hälsningar Stephan
#4 Jag vill mer ha en sådan som liknar vattenfall där vattnet forsar. Sen skulle jag aldrig orka bära ett fågelbad i betong upp för en trapp för att placera den på balkongen.
du skulle kunna använda dig av terracottakrukor? Om du får tag i en pump till akvarie kan det ju funka med att samla upp vattneta nere på en tallrik och sedan leds vattnet ut genom hålet på en upp och nedvänd kruka? Vita stenar nere på "botten" som krukan vilar på gör ju att vatten kommer in under krukan och kan ledas in i pumpen. Jag har ingen aning om det fungera men en idé som sagt
Världen är full av gamla paraboler. Såga ner till lämplig storlek.
Jag har gjort ett genom att gjuta ett lager betong på ett rabarberblad. Har ställt det på ett betongrör men det går ju lika bra med ett stort plaströr eller liknande. Får dock byta vatten ibland då det inte finns någon cirkulation.
HH
Det är just cirkulationen jag vill ha.
Om du kör på parabolalternativet så går det ganska lätt att använda plaströr och slang till cirkulationen. Det går ju att dölja med stenar eller liknande när det är klart.
HH
2023 En gammal tråd, men ämnet är ju aktuellt, inte minst nu när högsommarvärmen närmar sig. Fågelbaden följer ju inte heller med något slags mode, ett fågelbad som var funktionellt för tio år sedan duger säkert även i dagsläget- så här är några uppslag som också har några år på nacken.
Inget säger att man behöver åka till någon affär och köpa ett pråligt men dyrt fågelbad, även en grund keramikbytta kan bli uppskattad av badgästerna. Viktigt dock att den fylls på när fåglarna vant sig, men skulle det råka vara så illa att det finns fågelinfluensa i grannskapet kanske man skall undvika att börja ställa ut ett bad. Bor man i hyreshus eller brf är det nog bäst att kolla om man får ställa ut ett bad på balkongen eller motsvarande.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-06-10 15:43 av Fornöga