Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etiketterfågelidentifieringövrigtfågelskydd
Läst 26 ggr
Fornöga
0

Ringmärkning och återfynd

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som rubriken säger, här avhandlas ringmärkning av fåglar och återfynd av märkta fåglar.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

En grönfink har hamnat i ett av de 21 fågelnäten på fågelstationen på Landsort i Stockholms skärgård. Se hur det går till när grönfinken, som föddes tidigare i år, ringmärks. – Vi kollar vilken art det är, åldersbestämmer dem, mäter och väger dem och tittar på hur mycket fett de har, säger ringmärkaren Caroline Sjöström.
  • Redigerat 2023-06-18 08:15 av Fornöga
kamera0710
1

Ibland har jag tyvärr noterat att det kan vara svårt att hjälpa till när man observerat något. För några år sedan fotograferade jag en myrspov som var märkt med färgringar. Det var ett långt sökande på nätet innan jag lyckades hitta de ansvariga för att rapportera den.

Men med den "vanliga" ringmärkningen är det ju inga konstigheter.

Fornöga
0

#1 Synd om man krånglar till något som borde vara så enkelt. 🤔

Passar på att länka till återrapporteringssidan, som i sin tur bland annat länkar till sidan med rapporterade återfynd.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)