Flyttfåglarnas ankomst 2022
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Även om det från havet blåser en isande, gråkall vind, är några meter snö längre upp i landet och årets Vasalopp ännu inte gått av stapeln så är det ändå dags att ännu en gång börja spana efter de första flyttfåglarna.
Skall sanningen fram så kanske en del har funnits här hela vintern - den observante kan ha stött på en starflock i stan, och på hedarna i Halland har nog en och annan sånglärka dröjt sig kvar. En del kanske även har sett rubrikerna om tranan som funnits i Ölme hela vintern- nu får hon snart sällskap av artfränder som föredragit att övervintra på varmare breddgrader.
Så många av arterna i introfilmen kanske inte söker sig hit, fast hoppas kan man ju alltid! 😎
- Redigerat 2022-02-13 14:58 av [Göstage]
Tofsvipa och storspov hör till arter som observerats idag bland annat på Getterön.
Enstaka tofsvipor i Uppland också, enligt artportalen.
Tranor rapporterade i Skåne sedan åtminstone en vecka tillbaka på Artportalen.
För att vara så här pass tidigt på året har ovanligt många sångsvanar samlats vid fågelsjön Tysslingen utanför Örebro.
Enligt fågelskådaren Helny Olsson rapporterades 32 svanar vid sjön under onsdagen.
https://sverigesradio.se/artikel/svanarna-har-borjat-samlas-vid-tysslingen-ovanligt-tidigt
Kanadagås och vitkindade gäss rapporterade i Sörmland.
Hörde årets första trana igår. Vet inte om det var byns eget tranpar som anlänt eller om det var några som pausade på väg norrut.
I går hörde jag första ringduvan i Södertälje.
#8 Hos oss på västkusten finns rätt många kvar hela vintern.
Märks att det är sällan man är ute- först idag såg jag årets första starflock.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Fjällgässen har anlänt till Svartåmynningen utanför Linköping.
Kvarterets strandskator är tillbaka.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Många sjungande bofinkar utanför Östersund denna helg.
Här är rödhaken tillbaka igen efter att inte ha synts till på hela vintern.
I går såg jag de första ladusvalorna och fisktärnorna.
I dag såg och hörde jag första grönsångaren.
Numera inskränker mig sina observationer endast till det jag ser på promenad till köpcentrat och åter, så det blir inte så många kryss längre, men en liten reflektion kan man ju kosta på sig. Det sägs ju att många fågelarter kommer tidigare än förr på grund av förändrat klimat, men när det gäller sädesärlan så har jag inte sett den ännu, och den har varit senare än förr även de senaste åren här. (Hanen brukar komma någon vecka före honorna, sedan brukar det bli åtminstone 2-4 häckande par på vår gård.)
Enligt Artdatabankens "tidtabell" så brukar den första sädesärlan dyka upp på mina breddgraderr redan 20 mars en normal vår.
I går såg och hörde jag äntligen tornseglarna i Södertälje. De har varit rapporterade på andra lokaler jag besökt, men jag har då inte sett eller hört dem.
#18 Härligt- då är sommaren här! Nästan…😊
#17 Fortfarande tji sädesärlor här.🤷♂️
- Redigerat 2022-05-21 14:03 av Cojimar
Hörde göken för första gången häromdagen (19 maj).
#18 Tornseglarna kollade just in att deras boplats är kvar sedan förra året.
#17 #20 Först idag såg jag årets första sädesärlor här, två stycken av hankön närmare bestämt. Även om jag ju bara är promenadornitolog numera kan jag inte påminna mig något år där jag inte sett sädesärla tidigt om vårarna.