Fågelart?
Hej
Hade inte telefon kamera med på lunch promenaden, bara minikikare och hittar inte fågeln i min bok eller på fågeln se
Jag såg 6-7 fåglar som åt rönnbär kanten av i huvudsak barrskog i Enköping. Jag stod 8-10 meter ifrån och använde även minikikare.
Kroppsform och storlek som grönfink, men denna hade annan färg.
Färgen var ljust gråbrun med orange färgat bröst och ansikte.
Bilder på större korsnäbb har rätt färger, men korsnäbben har orange mer utspritt bak i nacken etc. Dessa hade bara orange på bröst och framsidan av huvudet, inte i nacken.
Jag uppfattade det var normal fröätar-näbb, inte lång som på en trast och jag såg inte att det heller korsnäbbsform.
Fåglarna var mindre än trastar och inte spräckliga.
Jag kollade på dem i ca 5 minuter och kollade på dem i min minikikare som alltid är i jackan.
De bilder som stämmer bäst på fågeln.se är stor korsnäbb v g storlek och färger men korsnäbben har på bilderna orange mer utspridd på kroppen och jag såg inte att de hade korsad näbb.
Finns det någon fink med orange bröst och orange framsida på huvudet?
Tallbitaren har oxå viss likhet med de fåglar jag såg, rätt näbb.
Men bilder på tallbitaren sitter det orangea mer spritt än bara på bröst och framsidan av huvudet.
Färgnyanserna på bilder av större korsnäbb stämmer bäst, lutar ditåt.
Ooom det inte finns en ljust grå-brun fink med orange bröst och orange framsidan av huvudet och grå-brun baksida på huvudet?
Bergfink i vinterdräkt kanske kan vara ett alternativ?
Ett tips i förbifarten: tråden "Hjälp med artbestämning" är att rekommendera, då blir det färre trådar som bara innehåller enstaka inlägg.
- Redigerat 2021-11-26 16:10 av [Göstage]
Tack för ett gott försslag, utifrån min beskrivning. Den var dock inte så variabel i färg och kontraster på ryggen som en bergfink.