Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettövrigt
Läst 67 ggr
[Göstage]
2

Fåglar och friluftsliv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att vara fågelskådare innebär nästan undantagslöst att man är beredd att bedriva friluftsliv i snart sagt alla väder, och den som i sin tur rör sig ute i det fria av andra anledningar kanske också blir lite nyfiken på fåglar man träffar på.

En winwin situation med andra ord, och då känns det helt rätt att uppmärksamma sajten Friluftsliv iFokus.

Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
[Göstage]
0

Ekoskådning verkar vara något för den som värnar om miljön, har koll på kostnaderna, gillar motion och älskar fåglar - förstås! Ekoskåderiet går i korta drag ut på att man enbart får använda muskelkraft på sin exkursion, och det passar utmärkt att utmana varandra, skådare emellan. Annika är en av dem som tagit till sig ekoskådandet. En av fördelarna är att man lär känna fågelbeståndet i sitt eget närområde.

"– Vi skådare måste bli bättre på att inte bara åka till ställen som vi definierat som fågellokaler. Det finns fåglar överallt. Alldeles intill Dannemorasjön, som är min hemmalokal, har jag upptäckt det jag kallar Mumsarbyängarna. Jag har lagt mycket tid där och varit i rätt tid för olika arter. Det har gett bland annat två bruna glador, fyra stäpphökar, ägretthäger, flodsångare, ringtrast, lappsparv, snösparv, tallbit, dvärgbeckasin, dubbelbeckasin, rödstrupig piplärka och kungsörn. Trots att lokalen vid en första anblick ser ganska död ut, säger hon."--

https://birdlife.se/med-ekoskadning-i-blickfanget/

• Redigerat 2021-07-01 22:47 av [Göstage]