Fåglarna i vår historia
"På ejderdun vilar du i mina drömmar", sjöng Evert Taube som bekant, och nu visar det sig att de begravda stormännen som vilar i gravarna i Valsgärde utanför Uppsala gör det på dun och fjädrar från fåglar.
"När forskare analyserade innehållet hittade de bland annat fjäder av gås, höns- och andfågel, fåglar som fanns i den omgivande naturen och på gårdar i järnåldersbygderna. Mer förvånande var upptäckten av fjädrar av berguv, skriver forskarna bakom studien i tidskriften Journal of Archaeological Science.
I en av gravarna finns också en berguv med avhugget huvud nedlagd bredvid den döda kroppen.
– Det fanns en symbolisk betydelse i valet av fjädrar. I gammal nordisk folktro ansågs fjädrar från rovfågel och uggla förlänga dödskampen, medan gåsdun hjälpte en sårad eller sjuk själ att frigöra sig från kroppen, säger Birgitta Berglund.
Arkeologer tror att föreställningarna om olika fågelduns egenskaper sträcker sig tillbaka till järnåldern och Vendeltidens krigarhövdingar."
- Redigerat 2021-04-05 09:55 av [Göstage]
Jakt med rovfåglar, falkenering, är ju numera förbjudet i vårt land vilket väl inte är något att sörja över, men att det inte alltid har varit så finns belagt i genom gravfynd, på runstenar och i gamla skrifter. Och apropå Uppsala ovan så kommer ett fynd från Gamla Uppsala.
- Redigerat 2021-04-05 09:44 av [Göstage]
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Glad såsom fågeln i morgonstunden
Hälsar jag våren i friska natur’n,
Lärkan mig svarar och trasten i lunden,
Ärlan på åkern och orren i fur’n."---
Så heter det i Prins Gustafs vårsång med text av Herman Sätherberg. Men hovet var på sångarprinsens tid inte så snälla mot den lärka som först infann sig på Ladugårdsgärde. En märklig sedvänja innebar nämligen att den skulle skjutas och bäras upp till slottet, där den lycklige jägaren belönades med en dukat ur konungens hand. Traditionen upphörde inte förrän 1861, då hovet i en tidningskungörelse lät meddela att man inte längre ville förses med några döda lärkor.
(Källa Brusewitz med flera. Lärkvideon från YouTube.)