Fundering, fågelholkar
Jag bor i en större svensk stad och är ofta ute i skog och mark. Har sett att det är galet många trasiga fågelholkar överallt ute i skogarna. Vem ansvarar för att hålla efter detta? Städa, lappa, laga, ersätta…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Dessvärre är nog svaret att det inte finns någon annan än den som satt upp holkarna som har någon form av ansvar. Holkarna kan ju sitta uppe i många år, och de som satt upp dem kanske inte längre kan titta till dem av olika skäl.
Undantaget är om det är någon naturförening eller kommunen som satt upp dem (då är de ofta numrerade). Kanske kommunens parkförvaltning kan ge besked?
Jo, jag tänker också att många privatpersoner sätter upp holkar. Men det "borde" finnas någon som har något slags övergripande ansvar just när det gäller skog och mark som - gissningsvis - kommunen äger. Typ i naturreservat och dess närområden. För markägaren borde väl ha någon typ av ansvar? Parkförvaltningen var en intressant tanke, just dem har jag inte funderat kring.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Fast om man sätter upp fågelholkar på annans mark utan tillstånd så är kanske inte markägaren så intresserad av att stå för skötseln…
#3 Nej, det var inte så jag tänkte. Men jag antar att man behöver markägarens tillstånd för att få sätta upp holkar. Och jag antar att många markägare gärna har holkar på sina marker men då också måste ha ett skötselansvar. Och så tänker jag att det måste finnas "någon" som står för skötsel av naturreservat och andra stadsnära naturområden.
Apropå skötsel av befintliga holkar så vill Birdlife Sverige och Håll Sverige Rent uppmuntra till vårstädning av dem (börjar snart bli i senaste laget för det för i år).
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)