Svanar
Träffade på ett gäng svanar i dag, dagen före julafton. Har följt dem sedan i våras, men reagerade på att de var mycket mer "uppvaktande" mot varandra nu.
De simmade med helt annan kroppsposition och fart, den som simmade längst bak "förföljde" den som var framför, det flögs mycket fram och tillbaka på ett sätt som de inte brukar göra - särskilt om svanen bakom kom för nära o s v.
Vi sa alla att det måste vara uppvaktning på gång, men är det rimligt - i december…??? Eller rangordnar de sig bara??? (Det såg inte ut så…).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2020-12-23 17:48 av Uppkatten
Eftersom ingen annan verkar känna sig kallad får väl jag ta på mig rollen som jourhavande ornitolog - ta det för vad det är! 😉
Lite svårt att bilda sig en uppfattning om vad som hänt i det här "gänget", men du har ju följt dem sedan i höstas och upplever en lynnesförändring hos dem.
Rent allmänt är ju svanarna rätt extremt revirhävdande, och det följer nog med även på vintervistena. När det gäller uppvaktning så lever de vuxna svanarna i livslånga parförhållanden (även om det på senare tid anförts viss motsägande forskning). Är det parbildning på gång så är det nog kanske fråga om ungfåglar som närmar sig sin första häckningssäsong.
Du får väl fortsätta med att följa flocken och se hur det slutar - kanske med att några tvingas bort från sällskapet.
Härligt med en "jourhavande ornitolog"! Precis vad jag behöver 😊
Jag har följt svanarna i den här viken redan sedan tidigt i våras (även sothönor, hägrar, änder mm). Då var det ett svanpar med 7 ungar, varav de vuxna svanarna har hängt där i många år.
Nu är det plötsligt 4 vita svanar där (det har varit 3 där som mest tidigare i år, vad jag kunnat se), och en brunaktig ung-svan är kvar.
En av de vuxna svanarna ägnar tid åt den yngre svanen.
Svanarna tuffar runt ungefär som på bilden, med en "vanligt" simmande svan framför och så en uppburrad "lågt ställd" svan efter. Det går i högt tempo (man hör dem forsa fram!) men mestadels med visst avstånd mellan svanarna. De kan åka varv - på varv - på varv så här fram och tillbaka i viken.
Kommer bakre svanen för nära så "springer" eller flyger de fram över vattenytan, med stora flaxande vingar och bakre svanen kan också vara med näbben och "putta" på svanen framför.
Två svanar försvann upp på land ihop och det hördes mycket speciella ljud från buskarna…. De blev emellertid nedsjasade av folk igen….
Ja, det var en udda föreställning som jag inte sett tidigare. Jag var där i dag på fm igen för att få bättre bilder, men tyvärr hade vattnet frusit till is och svanarna var för långt borta för att jag skulle kunna fota dem…
Men kanske är det som du säger, förhållandevis unga svanar som håller på att bilda nya par. Även om några av besökarna där nere hävdade att två av svanarna är det par som brukar hänga där… Själv kan jag nog inte påstå att jag helt säkert ser skillnad på dem, men tyckte att ett par svanar var mindre och spädare än de som brukar hänga där.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
På den fina bilden ser det ut som en vuxen individ som jagar iväg en fortfarande inte utfärgad spoling. Kanske samma process som när vi människor tycker att det är dags att lyfta ut hemborna?😉
Bilden är nog lite missvisande, eftersom fokus ligger på bakre svanen. Samtliga 4 svanar (varav två simmade bakom och två framför) var helt vita.
Den yngre svan som fanns på plats var i sin tur ordentligt grå-brun fortfarande.
Kan det vara så att de yngre svanarna blir helt vita i mycket olika takt, och att de jagas iväg först när de blivit "tillräckligt" vita? Eller vad styr i vilken takt de jagas iväg av föräldrarna?
Den mörkare ungen (nedre bilden) verkade en av de vuxna svanarna vara väldigt mån om.