Ottenby fågelstation
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vid Ottenby fågelstation har man bedrivit fågelforskning ända sedan 1940-talet, och man har något att bjuda på för såväl den inbitne skådaren som novisen.
Rödspovarnas paradis - trevligt hemmahosreportage.
Trots rätt skralt intresse för fågelskådning har jag faktiskt varit på Ottenby fågelstation. Det var intressant. Just när jag var där höll de på med märkning av fåglar så man kunde se hur det gick till, från infångandet till frisläppandet.
Det är många år sedan nu, men jag kommer ihåg den än, så det måste ju ha gjort intryck på mig - med tanke på mitt annars dåliga minne. 😉👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Jag har varit där flera gånger, och senaste gången hade jag med mig en som är totalt okunnig om fåglar. Vi hade turen att vara de enda som fanns på plats för den guidade turen, så vi fick en personligt upplagd vandring från nät till ringmärkningsrummet (tyvärr har jag bara oscannade diabilder därifrån).
Mina tidigare upplevelser från Ottenby ligger annars så långt tillbaka som på 60- och 70-talen men miljön var sig lik.
Tror det var på 80-talet jag var där. Kom dit i augusti så hela vägen ner mot fyren var gul av ölandstok. Det är så vackert där, så även om man inte är fågelintresserad finns det mycket att se.
Själv tvingade jag mig även upp i Långe Jan, trots grav svindel. Fantastisk utsikt, men jag gick med ryggen tryckt mot fyren hela vägen runt. Lyckades dock ta foton i alla väderstreck, så jag kunde sätta ihop dem till en sammanhängande bild. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Här kan du ta dig upp i fyren igen- tryck dig mot väggen om du behöver!😉
Tror inte mina knän hade klarat trappan upp länge. Det var kämpigt redan på 80-talet och nu tror jag inte jag hade kommit ens halvvägs. 😃
Har ett vagt minne av att jag köpte en penna i form av Långe Jan, men den har jag nog inte kvar länge. Har åtminstone inte sett den på länge.
Hade tydligen inte tagit foton hela vägen runt - åtminstone inte när jag var där 1980. (De andra fotona har jag inte satt in i något album, så jag vet inte exakt var de är.) Har sammanfogat två av fotona, men eftersom det är analoga foton så blev det ett litet glapp.
Som synes blommade ölandstoken för fullt.
Bilderna är rätt gryniga, men så är de också tagna med en instamatic-kamera med en troligtvis dålig film. Hade åtminstone noterat det bredvid en av bilderna.
Drömjobbet för unga skådare?
Ser ut att vara trivsamt ställe.
#9 Ja, kommer man till Öland så är det väl värt att ta en tur dit.
Eftersom Ottenby fick ställa in sitt tilltänkta 75-årsfirande förra året på grund av pandemin bjuder man istället på ett antal föreläsningar på nätet, samlade här.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#5 ff "Långe Jan" var månadens fyr i GP i november 2023.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-01-25 11:04 av Fornöga