Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettfågelskådning
Läst 1445 ggr
[Göstage]
4

Vinterfåglar inpå knuten

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Christmas Bird Count är  en årligt återkommande amerikansk fågelskådartradition sedan 1900. Den som vill veta mer om nordamerikanska stannfåglar har mycket att hämta på deras hemsida.

Här i Sverige har vi sedan 2006 något av en motsvarighet i "Vinterfåglar inpå knuten", som 2020 äger rum mellan 31 januari och 2 februari. Helt likt den amerikanska räkningen är dock inte vår variant, eftersom man här räknar besökande arter och individer vid våra fågelbord. Även innehavare av den enklaste fröautomat är välkommen att återrapportera!  

Mer om vildfågelmatning, se under kategori "matning, holkar och fågelbad" i ämneslistan till vänster.

[Göstage]
0

Nu närmar sig Sveriges största fågelräkning! Skall bli intressant att se om den milda vintern hittills på många håll medfört att många vanliga fågelbordsgäster hittar föda "på egen hand", eller om de söker sig till utspisningen ändå.

https://birdlife.se/snart-dags-for-sveriges-storsta-fagelrakning/

[VSK]
0

Bra fråga. Många fåglar kanske återvänder till matbordet av ren vana medans andra kanske letar födan i naturen.

Våra fåglar som kommit och ätit av den mat vi bjuder på har lämnat för ett bra tag sen.

[Göstage]
0

Även i Finland noterar man att den milda vintern fått många stambordsgäster att dra till skogs från fågelmatningen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/25/den-milda-vintern-gor-att-manga-faglar-hittar-mat-i-skogen-svartabon-christer

Och ser man att fåglarna kan klara sig bra ändå gör det inget att sluta stödmatningen. Fast det kan ju vara trevligt med matgäster…🙂

"Om man väl har börjat mata fåglarna på vintern, måste man då fortsätta? Det finns en seglivad myt om att så är fallet. Men det stämmer inte. Fåglarna har klarat sig själva i många tusen år och de arter som stannar i Sverige över vintern är väl anpassade. – Det är inte så att de skulle svälta ihjäl om vi inte matade dem. Men det är ju roligt. Man får ju mer fåglar i trädgården, säger Niklas Aronsson."---

TT december 2018

JMW
1

#3 Precis så är det här. Vi har inte köpt i närheten så mycket frön och fågelmat denna vinter mot förra. Inte alls speciellt mycket fåglar på fågelbordet. När jag tittar ut nu så är det tomt. Bara en ekorre som sitter på marken och äter.

[VSK]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet iaf ett ställe där restaurangen fortfarande har sina stamgäster kvar. Här en av de (om man nu räknar blåmesen som en renodlad vinterfågel vette tusan).

[Göstage]
1

Så är årets knutskåderi avslutat, och med en tredjedel av rösterna räknade ser talgoxen ut att gå mot ännu en jordskredsseger, medan grönsiskan förefaller bli årets bubblare.  (Vi återkommer förstås med slutresultatet.)
https://birdlife.se/gronsiskan-ar-arets-bubblare-i-vinterfaglar-inpa-knuten/

Bilden på tronpretendenten har VSK tagit.

JMW
1

#7 Nja, det är väl inte avslutat än? Du kan ju räkna idag också. 

Hos mig är gulsparven i topp och efter den kommer talgoxen. Min bubblare är större hackspett.

[Göstage]
0

#8 Jaha, jag trodde det avslutades igår - tack för upplysningen! 👍

[Göstage]
1

Nu är i alla fall resultatet av "vinterfåglar inpå knuten 2020" klart. På grund av den milda vintern har antalet rapportörer i södra delen av landet minskat, och antalet besökande fåglar vid matningarna har också varit lägre i den delen av landet.

I norra delen var deltagande av såväl matare som fåglar nästan i paritet med fjolåret, som var ett rekordår.

Topplistan:

Talgoxe (1) 

Grönsiska (17)

Blåmes (4)

Pilfink (2)
Domherre (5)
Skata (9)
Kaja (8)
Grönfink (10)
Gråsparv (11)
Sidensvans (23)

Ut från topp tio: gråsiska (3), koltrast (6), gulsparv (7). 

https://birdlife.se/uppat-for-gronsiska-och-sidensvans-nedat-for-koltrast-och-grasiska/

[VSK]
5

Och här har vi alltså vinnaren 🙂

[VSK]
5

Domherren är en populär vinterfågel.

JMW
1

Kanske fel tråd men hittade ingen bra. 

Jag har här hos mig galet mycket grönsiska just nu. De låter otroligt mycket i träden, nästan öronbedövande.
Hur är det med grönsiskan, ni som vet. Jag har aldrig sett så här många tidigare. De har hållts här vid fågelmatningen senaste veckorna. Idag försökte jag räkna de som gick på backen vid fågelmatningen och det var minst 50 stycken.

[Göstage]
0

Ja, grönsiskorna verkar vara många den här vintern/våren - noterades i #7 bl.a.

JMW
0

#14 Just ja! Då stämmer det. Som sagt, har aldrig sett så många förr.

[VSK]
0

Har oxå noterat massor med grönsiskor på mina breddgrader.

[Göstage]
1

Vinterfåglar inpå knuten 2021 arrangeras 29 januari-1 februari.