Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 6448 ggr
Jalking
3

Nya holkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i dagarna tillverkat och monterat några holkar.

Jag har väldigt många blåmesar som kommer och äter av fågelmaten. Jag tänkte att de kanske vill ha bostad i närheten, så en blåmesholk tillverkades. Jag satte upp den i ett av mina äppelträd. Tydligen är det svår bostadsbrist i området, för jag hann bara gå in och titta ut genom köksfönstret så var det bosättare i holken. På mindre än 2 minuter!

Jalking
3

Jag har inte så många träd på tomten, så en talgoxholk fick en lite ovanlig placering i en lyktstolpe. Om det är tillåtet att sätta fågelholkar på lyktstolpar har jag ingen aning om. Bäst att inte fråga. Den är monterad med svenskremmar, så ingen åverkan har gjorts på stolpen.

De ev. hyresgästerna slipper besök av katter och ekorrar. De klarar nog inte att klättra på en metallstolpe.

Fyll gärna på tråden med fler nymonterade holkar runt om i landet.

[TheoA]
0

Jag ska bygga några holkar här och sätta upp. Alla är trasiga på nåt sätt. :/

Jalking
2

Jag har renoverat en gammal holk som ramlat ner. Ny framsida, nytt tak och ny placering. Uppsatt i telestolpe nära mitt hus. Även denna uppsatt med svenskremmar. Inga spikar eller skruvar i stolpen.

Jag valde att göra storleken på hålet för att passa nötväcka, men jag tycker själv att den ser alldeles för stor ut för den lilla pippin. Enligt boken Fågelholkar & vanliga holkfåglar av Lennart Bolund ska den dock passa nötväcka perfekt. Av de holkar jag har byggt hittills enligt mått i den boken har "rätt" art flyttat in i alla, så jag litar på boken.

[peter54]
2

Jag brukar sätta upp ett par nya holkar varje år, särskilt som det alltid brukar vara någon som ramlat ner eller blivit för dålig.

I höstas föll min gamla starholk ner, så i veckan som gick byggde jag en ny och satte upp på samma ställe. Staren har inte kommit ännu till oss, så jag hann väl precis.

Virket är gammalt, så det borde väl gå för staren att acceptera den trots att den är nybyggd. Jag "spikar" fast holkar i träd med trädspik som jag tillverkar av en gren från samma träd.

Jag hittade ingen lämplig plåt att göra hackspettskydd av, så jag drog i korta skruvar runt hela hålet.

[peter54]
2

För två år sedan kom  ett par rödstjärtar hit. Såna har vi aldrig haft här hemma och glad blev jag när de häckade i en gammal mesholk som sitter på garagegaveln mot öster.

Förra året kom de tillbaka till samma holk, men den svartvita flugsnapparen misstyckte och kastade ut äggen, rödstjärtarna försvann. I år tänkte jag att jag skulle försöka tillverka en ny holk åt dem och helst en som flugsnapparen inte är intresserad av.

Jag tänkte på att rödstjärtar ibland häckar i husspringor, så jag byggde en holk med springa istället för runt hål och hoppas att de kommer tillbaka och att de får vara ifred för flugsnapparen.

[peter54]
2

Förrförra året satte jag upp en ny blåmesholk i högstubben i vår askbuske. Där har tidigare suttit en gammal holk som ruttnat upp. Vi har minst 6 par blåmesar här, så jag provade att bygga holken i två våningar med hålet åt motsatta håll.

Första året bodde det blåmesar i den ena, getingar i den andra (vilket jag surt fick erfara när jag råkade stöta ett räfsskaft i holken med 6 stick på halsen och i ansiktet som följd). Förra året bodde blåmesar i bägge.

Jalking
0

Va? Kan blåmesar bo så tätt? Då ska det bli fler blåmesholkar här!

Ang. hackspettsskydd så gick jag till en plåtverkstad och köpte tillklippta aluminiumplåtar i lagom storlek. De kostade inte mycket från början och sjönk lite till i pris när jag berättade att de skulle vara till fågelholkar. Jag skruvar fast plåten på framsidan och kör sen hålsågen genom både plåt och trä tillsammans.

[peter54]
1

#7 Jodå, jag har fyra blåmesholkar till och två av dessa sitter också ganska tätt, ungefär tre meter ifrån varandra, den ena på vedbodgaveln och den andra i en stor rönn som står intill.

bergfink
2

Ett tips är att bygga ut holköppningen lite också utöver plåtskyddet. Vi hade hackspettar som lyckades få in hela huvudet och skuldran genom hålet och plocka ut talgoxeungar :(.

Skickar med bild på en av de holkar vi förstärkt hela öppningen på.

bergfink
2

Här är andra holkar som vi skaffat där den gröna träbetongholken och den andra från vänster har integrerat rovdjursskydd. Den längst till vänster fick en extra kloss över öppningen och nubb runt hålet.

Den näst längst till höger satte vi aldrig upp.

Intressant att du lyckats få blåmesar att häcka så nära varandra Peter. De brukar ju vara ganska aggressiva runt häckningen och vill ha långt till sina grannar.

[peter54]
0

#10 Ja det har jag sett när de får för sig att bygga i varsin holk som sitter vänd åt samma håll, exempelvis som de tre holkar vi nu har på garagets östgavel.

Därför ville jag testa om det skulle funka att ha en dubbelholk med ingångar från olika håll, den som syns på bilden är åt väster, den andra följdaktligen åt öster.

Busken som holken sitter i är en askbuske som blir rätt yvig och tät när den är fullövad, jag vet inte om det också kanske hjälper till avseende acceptans för grannarna.

bergfink
0

Intressant. Det kanske man skulle pröva? Busken hjälper säkert till att göra holken beboelig från båda håll.

Jag har börjat sända lite från 2 av mina holkar som är bebodda nu. Den gula som jag visade foto på högre upp i tråden med blåmesar och den som är tvåa från vänster med talgoxar. Här är länken för den som vill följa med från start: http://www.toypudel.com/webcamfagelholk.htm

[Göstage]
1

Är kanske i senaste laget att sätta upp fågelholkar för den kommande häckningssäsongen, men här är ändå några exempel på holkar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-ar-nagra-exempel-pa-fagelholkar