Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: fågelskydd
Läst 2958 ggr
[25juni2015]
0

Kommer gråsparven återkomma?

Hur ser gråsparvens  fortplantning i Sverige ut. Jag saknar dem små gulliga fåglarna, Läste en artikel om ett avelsprogram för gråsparvens existens i svenska naturen, finns den kvar  eller . Finns det någon som har dessa  i sin trädgård , nyfiken på var dem finns .

[peter54]
0

Vi har två par gråsparvar på tomten, att jämföra med åtta par pilfinkar.

Martin
0

Har knappt 10 gråsparvar (Malmö) på tomten.

mvh Martin

Monky
0

Svårt att veta hur det kommer gå. Här finns en länk till jordbruksverkets hemsida, under bilderna finns några informativa flikar i blått.

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat/ettriktodlingslandskap/mangfaldpaslatten/faglariodlingslandskapetlarkvitter/grasparvochpilfink.4.510b667f12d3729f91d800010706.html

[peter54]
0

Jag läste för några år sedan att kajor har övertagit gråsparvarnas livsutrymme till stora delar.

Marr
0

Jag hade ett Gråsparvspar hemmavid som jag ej sett i år. Jag saknar dom jag med #0.😕

När vi var sommar åker till Haparanda så ser jag gott om Gråsparv där. Så det är ju glädjande åtminstone. 🙂

Dom gick hårt åt av miljögifterna på 60-70 talet.😢

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[25juni2015]
0

Hörde på radion kan ha varit naturmorgon kan ha fel var någr år sen. Det fanns en avelprogram för gråsparvars framtid ,finns det kvar eller var det om annan fågel.