Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: fågelidentifiering
Läst 5103 ggr
mimåne
0

Vilken fågelart?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Google kunde inte hjälpa mig den här gången så nu vänder jag mig hit, Jag skulle vilja få en liten fågelunge identifierad.

Platsen där fågeln befinner sig är 50 meter ifrån vatten. Består av vass och sly, intill ett skogsbryn. Ligger avlägset till. Fågeln befinner sig på marken tillsammans med ett syskon till. Inget bo syns i närheten.

Någon som vet vad det är för art?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

• Redigerat 2021-06-30 13:04 av [Göstage]
molam
0

.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[peter54]
0

Lång näbb och långa ben betyder vadare, men vilken vadare kan jag inte annat än att det inte är en storspov, för deras kycklingar har jag sett och de är mycket ljusare och mindre fläckiga.

mimåne
0

Tack för ditt svar.

Det var lite dit mina tankar gick också. Vadarfåglar är inte min starkaste sida, jag kan de mer utstickande som Strandskata, tofsvipa och storspov men någon av dessa är det inte.

Lägger såna här typer av fåglar sina ägg på marken intill vattnet så som jag hittade dessa ungar?

Vad har vi fler för vadarfåglar här i Sverige?

mimåne
0

Jag tittar på Snäppor och benor bland annat. Jag har ingen aning om vilka som är vanliga och om de ens finns i sverige men Kärrsnäppa/Calidris alpina?

Här är en bild jag hittade

[peter54]
0

Kärrsnäppan häckar i Sverige (två underarter) och gissningen är rimlig, men jag vet inte säkert.

sisela
1

Kan det vara en morkulla?

mimåne
0

Morkulla har jag kollat på också men jag tror inte att det är det. Den verkar mycket ljusare i täckningen. Se bild här

Jag läste att kärrsnäppans ungar lämnar boet efter ett dygn och det passar dessa ungar då jag var på samma plats dagen innan jag hittade dem och då syntes de inte till. I så fall var de vid det tillfället nykläckta och vid upphittandet då ett dygn. 

Jag åkte för att kika till dem idag men såg inte skymten av dem. Jag hoppas att deras föräldrar hittat dem och fört dem i säkerhet.

Monky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morkulla stämmer bra tycker jag, fågeln du har i handen är nog bara några timmar gammal, ser ut att ha äggtanden kvar! Kom själv över ett bo för nån vecka sen så jag bifogar en bild för jämförelse.

mimåne
0

Tack för ditt svar och den söta bilden.

Eftersom att det endast kommit in gissningar på morkulla så kanske det är det ändå? Fast jag själv inte tycker att färgerna stämmer överens, men jag är ju ingen expert. 

Kan färger skilja sig så pass mycket åt fast det är samma art? Och "de vita prickarna" ungen hade i pälsen, vad är de för något?

Intressant att den kan ha varit endast några få timmar gammal. Jag har hört att det första fågeln ser, tror den att är dess mamma. Stämmer det? Det var nämligen så att jag stod vid min bil helt ovetandes när fågelungen pipandes sprang emot mig och tryckte sig intill mina fötter.  Kan den ha trott att jag var mamman?

Monky
0

Det är snarare teckningen än färgen i det här fallet kanske, de mörka markeringarna i ansiktet är identiska i våra bilder. Det vita i din bild ser ut att ligga utanpå fågeln, det ser inte ut att vara en del av den duniga dräkten så jag tror det kan vara rester från insidan av ägget. Som jag nämnde så ser äggtanden ut att vara kvar, alltså den lilla piggen som sitter ytterst på näbben, den används till att picka hål på ägget från insidan, alltså är den lilla ungen superfärsk! Den har säkert redan knytit an till sin mamma som normalt ligger på tills alla ungar kläckts. Däremot kan den vuxna fågeln tillfälligt skrämts iväg men kommer med största sannolikhet tillbaka

mimåne
0

Tack! Nu fick jag de svar jag behövde. Morkulla alltså, så trevligt!

Någon nämnde att morkullan kan flyga iväg med sina ungar, gör den detta för att byta boendeplats?

Monky
0

Jo visst kan de bära med sig ungar, en i taget vad jag har hört. antagligen för att flytta till en lämpligare plats.

Inlägget är låst för nya kommentarer