Kamera för fågelfoto!
Det fanns en tråd om kamera optik men jag startar en ny med kamera med.
När jag skulle börja lägga upp fågelbilder här, såg jag att jag inte hade några direkta bra bilder.
Nu var jag iväg o köpte mig en systemkamera med optik. 🤤
Det blev en Nikon D5300 med ett extra objektiv Tamron AF Di II VC 18-270 PZD http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21529
Varför det blev så här är att jag vill ha en rörlig display för jag vill ta makrobilder på insekter så man slipper krypa omkring på backen, och objektivet går att använda från vindvinkel 18mm till tele nästan 300mm, sen var det litet o smidigt. Det täcker för dom flesta situationerna med fotografering.
Talgoxen är det ca 25m till fotat på frihand. Med det resultatet är jag ganska nöjd med hur det va innan med fågelfotandet.
Bilden visar övre beskuren bild av full zoom nedre halvan full zoom.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det blir en bild till på talgoxen lite mer beskuren. Så man kan se resultatet bättre, trodde aldrig att det skulle va sån skärpa på det avståndet o på frihand.
Öppna gärna bilderna i nytt fönster o klicka sen en gång till på bilden så ser man den ännu större. 👍

Det är väl en ypperlig början!
Själv har jag en Nikon 5100 med ett 55-300. Tycker det duger än! Köpte mitt kit 2011.
Tack så mycket! Nu ska det ut o fotas!
Kanon bra att kolla sen vad var det jag såg för fågel, har en bra Kluring på gång lite senare som ni får se.😃
#3 Ja det är bra att satsa på bra grejer på en gång sen har man det i många år.
Känner igen mig!
Har aldrig varit så roligt att fota som när jag fick min kamera i present för ett par månader sedan. Inget monster, en Canon EOS 600D med ett extra 75-300.
Finns utrymme för uppgradering i det kittet, men än så länge får det duga.
<<: www.kampsten.se :>>
Ja den här som jag köpte nu väger inte så mycket o är inte så klumpig heller som Nikons Fx kameror men den har Dx format på sensorn.
Ja utvecklingen går snabbt med elektroniken men våra kameror ska nog klara några år framåt nu.
Det var annat förr när man skulle framkalla det var inte gratis. Nu är det bara att smattra av bilderna o välja vilken som blir bäst utan det kostar något. 😛
#6 Eller så försöker man att ta en bra bild direkt där ute, och slipper ha flera tusen bilder med sig hem efter en heldag ute där man "smattrat på" :)
mvh Martin
#7 Jo det blir en del att ta bort sånt som blir suddigt o fel ljus men man behöver inte tänka på bild kostnad o slippa byta rulle, men några tusen bilder blir det inte. 😃
Men jag börjar med att plocka bort det dåliga sen blir det redigering på några.
Tog några bilder på förmiddagen, visar några snabb redigerade.
Björktrasten är fotad på frihand o ca 25 m bort.
Vet inte om det är en bra bild efter dom förutsättningarna?
#7 Jag var själv en "smattrare" av rang för några år sedan. Har sedan dess börjat vårda fototillfällena betydligt bättre och insett att man på sikt blir en bättre kameraanvändare om man försöker få ut allt ur varje bild.
Samtidigt är det smidigt om den där ovanliga fågeln dyker upp att vrida över till kontinuerlig fokus och smattra på för att få en hyfsad dokumentationsbild.
Angående kamera så fotar jag själv med Nikon D610 numera. Håller som bäst på att jaga ett bättre begagnat 70-200 2.8 VRI/VRII och en TC2-konverterare. En kombination som kommer ge mig flexibilitet både till vardagsfoto och fågel/vilda djur. Jag har gjort mig av med lite DX-optik och har just nu Tamrons 90mm makro som enda optik, inte optimalt när vårfåglarna börjar flyga in. 😃
#10 Jag menade inte att det var fel att smattra, jag själv använder seriebildstagning ganska frekvent just på flygande fågel för att öka chansen att fånga fågeln i exakt rätt bild. Det finns alltså såklart tillfällen (t.ex. om den där rariteten dyker upp) där det kan vara befogat att smattra på.
Det jag menade är att jag tror att en hel del (jag har absolut gjort det förr och det händer fortfarande ibland) smattrar på vilket ibland leder till lite sämre kvalitet då man inte hinner tänka efter / försöka optimera fotograferingen. Och det är ju ändå så, att när man skall redigera är det skillnad om man har kommit hem med 50, 500, 5.000 eller 10.000 bilder :)
Och nu syftar jag inte på just #6, utan det var mer allmänt menat. Det vill till att ha ett ganska bra arbetsflöde i redigeringen om man skall kunna ta tillvara på och välja ut de bästa av flera tusen bilder, jag tycker själv det är jobbigt ibland och letar efter att optimera mitt arbetsflöde men jag börjar hitta rätt i alla fall :)
mvh Martin
#13 Ja det är bra att ha ett system redan från början för att hålla reda på bilderna. Det blir väldigt svårt att hålla reda på allt efter ett tag.
För man vill ju ha originalbilden kvar för att kunna gå tillbaka någon gång senare för ny redigering, det blir att det tar mycket plats på datorn o sen behöver man ha backup på det om hårddisken kraschar.
Nu finns det billiga externa hårdiskar att tillgå o spara filer på. Helst med Usb3 för mycket snabbare överföring än Usb2 ex. http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/desktop-3_5-tum/Seagate-BackupPlusDesktop3TB/174370.4089/#tabs
Jobbar man med bärbar så finns det externa hårddiskar som använder strömförsörjningen från usb med. ex. http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/mobile-2_5-tum/Toshiba-STOREBasics2TBBlack/193763.4090/
Jag hade en kompis för någon dag sen o han hade Usb2 på sin backup, vi kopiera över filer på ca 500gig o det tog över 3tim att ladda över det.
Jag har också tagit massor av bilder utan att liksom tänka på hur dom egentligen blir. Fixar till dom med cs5 sedan… Men nu är jag mer noga. Jag vill ha den perfekta bilden utan att sitta vid datorn och redigera varje bild jämt. Den perfekta bilden får jag nog aldrig, men min målsättning är den. Ha inte får stort minneskort. Ha hellre några fler med mindre storlek. Tips jag har fått av proffsfotografer. Går det stora minnet sönder förlorar du allt på det. Har du några mindre har du ändå bilder från samma tillfälle kvar i något. Vad du än gör så släng inte bilder du ser i displayen. Rensa när du kommer hem. Jag har slängt många bilder jag skulle haft kvar. Och tror mej, det blir tusentals bilder. Spara alltid dom första. Då ser du sedan hur mycket du utvecklas i ditt fotograferande. För du kommer utvecklas från dag till dag. Jag önskar dej lycka till. (Jag laddar ner mina bilder i Fast stoone. Ett gratis program som laddar ner bilderna mycket snabbare)
Hälsning från en stor djurvän
Jo man är inte van att slösa på bilder efter att man har tagit mycket bilder med film. Man försöker få bra kvalité direkt men är det att man vill dokumentera någon art som är svår att se direkt vad det är så kan det bli att man slösar i väg några extra bilder idag.
Det är ett bra tips att inte ha för stort minneskort om det skulle sluta att fungera.👍
Nu har våren kommit på riktigt här i Stockholm första sädesärlan är sedd idag! Men den ville inte va med på bild men däremot en ringduva posera så fint.
Såg sädesärlan i förrgår här. Härligt.
Grattis till att fått fina bilder på örnen.
#21 Tack! Det har blivit mycket roligare att fota nu med den nya kameran med objektiv.
Det är annat nu än mot förr när man framkalla filmen o fick vänta några dar innan bilderna var färdiga o man kunde inte beskära eller ändra i ljussättning/färg, så det här har blivit en helt ny värld att jobba i.
Film o framkallning var inte billigt heller förr, det var en dyrbar hobby att fota fåglar nu kostar bara utrustningen pengar.
Nu kan man artbestämma efteråt i lugn o ro. Den här tärnan var klurig först men förstorar man näbben så ser man att det är lite svart på den o då ska det va Fisktärna. 😎
Det var en kall helg med nordanvindar så den här krabaten sitter o gnäller och är uppburrad rejält.
Öppnar man bilden i nytt fönster så blir den ännu större. 👍
#22 Även silvertärnan kan ha en något svart näbb. De korta benen samt den blodröda (i motsats till orangeröda) färgen på ben och näbb får mig att tänka silvertärna men det är säkerligen bara ljus och vinkel som spelar mig ett spratt.
Vacker bild på en av våra vackraste fåglar, tärnor i allmänhet är fantastiskt graciösa!
Själv använder jag numera Nikon D610 tillsammans med Nikons 70-200 2.8 VRII till nästan allt foto, även fågel. Det är dock smärtsamt tydligt att man alltid vill ha större brännvidd. Här kommer en bild av en fågel jag länge försökt få bild på, tyvärr tagen på alldeles för långt håll.
Full förstoring och taskigt ljus…
#23 Det var en fin liten juvel. Tror jag såg en i min ungdom var vid en liten bäck där något blått flög förbi men en fundering då var om det kunde va en förrymd blå undulat dom är också vattenälskare.
Men till bilden jag är inte så van att bestämma fåglar än.
Bilden har lite motljus så skuggningen är på den här sidan, men du har rätt i att den har mera rött i ben o näbb, den ser lite grå ut på hals o bröst med. Jag trodde att det räckte med att se det lilla svarta på näbben så var det fisktärna.
Jag gick till en liten insjö nu i helgen här på ön, där var det ett 50 tal tärnor som flög upp o ner mot sjön men dom fånga inte fisk, det var en märklig upplevelse.
Lägger upp en annan bild på tärnan så man kan se skiftningen i färg, att huvudet är har mer vitt sen kommer halsen som är mer grå om det nu skulle va silvertärna istället. Har vinglängden mot stjärt längden någon betydelse?
Ni får gärna kommentera bilderna o säga vad ni tror vilken sort det är.
#24 Ja, jag försöker samla arter på bild så gott det går och ibland får man nöja sig med rena dokumentationsbilder.
Snygg bild på finken! Ska själv införskaffa Nikons TC17. Då har jag 340mm i väntan på det ack så dyra 300mm 2.8…
#25 Kungsfiskaren finns ju lite här och var men kan vara väldigt svårsedd trots sin minst sagt färgglada dräkt. Jag har turen att ha två häckande par i min relativa närhet.
Angående tärnan så får jag ännu mer känsla av silvertärna men är ändå osäker. Då bilden är tagen snett ovanifrån/snett bakifrån är det svårt att se hur korta benen är samt stjärtsprötens längd. Tycker dock att benen ser korta ut och spröten är långa, det skulle innebära silvertärna.
Fota fågel är otroligt givande tycker jag, särskilt eftersom många av våra vanliga arter är både fascinerande och vackra. Här en bild på en alldeles ordinär rödhake som jagar insekter nere vid sjön:
Jag har en startklar tärna med på bild om det säger mer vilken sort det kan va. Eftersom tärnan är sedd tidigt i maj så lutar det åt silvertärna nu.
Rödhaken är härlig en liten pigg filur som inte är så rädd med en vacker sångröst, den gillar jag. 👍
#27 Där ser man fågelns långa stjärtspröt och tydligt blodröda, korta ben!
Är tämligen säker på silvertärna! Jag har tyvärr inte den i år, fisktärnan är bra mycket vanligare här i Smålands inland.